افزایش ظرفیت پالایش نفت پالایشگاه کرمانشاه نیازمند ٤٠٠ میلیون دلار اعتبار است

افزایش ظرفیت پالایش نفت پالایشگاه کرمانشاه نیازمند ٤٠٠ میلیون دلار اعتبار است
افزایش دو برابری ظرفیت کنونی پالایش نفت خام پالایشگاه کرمانشاه با تخصیص ٤٠٠ میلیون دلار اعتبار، امکانپذیر است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار شانا، اعلام کرد: افزایش دو برابری ظرفیت پالایش نفت از ٢٠ هزار بشکه کنونی به ٤٠ هزار بشکه جزو برنامه های بلندمدت این شرکت است.

صید محمد جمشیدی با بیان این که منابع تامین مالی این طرحها باید از سوی بخش خصوصی و سهامداران انجام شود،اضافه کرد:اصل سرمایه هزینه شده بعد از اجرای پروژه های افزایش ظرفیت در مدت زمان چند سال مستهلک خواهد شد.

وی همچنین به برنامه های کوتاه مدت و میان مدت  شرکت پالایش نفت کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: به دلیل اجرا نشدن برنامه های افزایش ظرفیت هم اکنون  اجرای پروژه های کوچکتر اولویت دارند تا بتوان کیفیت فرآورده ها را افزایش داد.

جمشیدی با بیان این که هر چه خوراک این پالایشگاه از نفت سنگین تهیه شود، امکان افزایش ظرفیت پالایش کمتر می شود،اظهار کرد: تولید در ظرفیتهای بالای ٢٠ هزار بشکه با خوراک نفت سنگین، محصولات نامرغوب همانند نفت کوره بیشتر خواهد بود.

او تصریح کرد: بنابراین ما طرح احداث برج خلاء را به منظور تبدیل نفت کوره به فرآورده با ارزش همچون بنزین، ارائه کرده ایم.

جمشیدی با بیان این که برای ساخت برج خلاء نیازی به تامین قطعه از خارج نیست، گفت: تمام قطعات مورد نیاز اجرای این طرح در داخل کشور موجود است.

وی با بیان این که پیشنهاد اجرای این طرح را به بخش خصوصی داده شده است،افزود: در صورت تصویب اقدامات مطالعاتی و جمع آوری اطلاعات فنی طرح انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه با بیان این که سیاست نفتی کشور در سالهای گذشته بر این مبنا بود که در صورت تاسیس پالایشگاه آناهیتا،     پروژه های نفتی پالایشگاه کرمانشاه که یک شرکت دولتی بود،متوقف شود، اظهار کرد: در همان مقطع وزارت نفت طرح جامع افزایش کیفی و کمی پالایشگاهها را تعریف کرد که همه پالایشگاهها به جز کرمانشاه را شامل شد.

جمشیدی تاکید کرد: البته مطالعات مهندسی کاملی برای افزایش ظرفیت پالایشگاه تا ٤٠ هزار بشکه انجام شده است و هیئت مدیره جدید نیز با توجه به خصوصی شدن پالایشگاه مجوز ابقا و توسعه را داده اند

به گفته وی کیفی سازی محصولات و پس از آن اجرای پروژه های کیفی در اولویت قرار دارند.

جمشیدی افزود :توسعه کیفی پالایشگاه نیاز به ١٠٠ میلیون دلار بودجه دارد و بهبود کمی و کیفی و افزایش راندمان توام ٤٠٠ میلیون دلار هزینه در برداردکه این سرمایه گذاری طی ٤ سال قابل برگشت است.

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۷۱۸