ضرورت توجه به طراحی برای کاهش تولید نفت کوره در ساخت پالایشگاه آناهیتا

ضرورت توجه به طراحی برای کاهش تولید نفت کوره در ساخت پالایشگاه آناهیتا
طراحی مناسب برای کاهش تولید نفت کوره و استفاده از ظرفیت قانونی تخفیف قیمت خوراک، موارد مهمی هستند که در بازنگری ساخت پالایشگاه آناهیتا باید مورد توجه قرار گیرند.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به خبرنگار شانا، گفت: ساخت پالایشگاه آناهیتا که باید توسط بخش خصوصی انجام شود، لازم است از جذابیت اقتصادی برخوردار باشد.

شهاب الدین متاجی با اشاره به شرایط جدید بازار نفت خام و فرآورده های نفتی، اظهار کرد:بنابراین از شرکت پالایش نفت آناهیتا خواسته شده است که تجدید نظر لازم را در ارزیابی فنی، اقتصادی این طرح را انجام دهند.

وی تاکید کرد: در این طراحی باید کاهش تولید نفت کوره و توان استفاده از ظرفیت قانونی و دستور وزیر نفت در مورد تخفیف قیمت خوراک و همچنین طراحی اقتصادی و مناسب باید در نظر گرفته شود.

متاجی تصریح کرد: یکی از علل پیشرفت نکردن پروژه های پالایشگاهی بخش خصوصی، فقدان منابع مالی و نبود انگیزه و جاذبه برای این بخش است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود: با تعریف دقیق این پروژه و استفاده از ظرفیتهای قانونی می توان اجرای پروژه را سرعت بخشید.

به گزارش شانا، طرح احداث شرکت پالایش نفت آناهیتا با ظرفیت ١٥٠ هزار بشکه در روز واقع در کیلومتر ١٥ بزرگراه کرمانشاه- همدان در سال ١٣٨٥ به منظور تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی، همچنین تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز غرب کشور از سوی هیئت وزیران تصویب شد.

پس از امضای تفاهمنامه در ماههای پایانی سال ١٣٨٥،مشارکت نامه‌ای در سال ١٣٨٦میان سهامداران بدین منظور امضا و متعاقب صدور جواز تاسیس، "شرکت پالایش نفت آناهیتا" ثبت شد.

هم اکنون ترکیب جدید سهامداران این شرکت عبارت از ٣٣,٣ درصد سهم شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، ٣٣.٣ درصد سهم صندوق بازنشستگی کشوری،٢٠ درصد سهم شرکت ملی پالایش و پخش و ١٣.٤ درصد نیز سهم شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است.

با بهره برداری از این پالایشگاه روزانه در حدود هفت میلیون لیتر بنزین به سبد سوختی کشور افزوده می‌شود.

همچنین علاوه بر تأمین فرآورده‌های نفتی استان کرمانشاه و غرب کشور،امکان صدور بخشی از فرآورده های تولیدی به کشورهای همسایه، تأمین خوراک صنایع پتروشیمی و پائین دست، جایگزین کردن پالایشگاه موجود، توسعه فناوری استان کرمانشاه، همچنین بهره برداری از سرمایه گذاری غیر دولتی در توسعه پالایشگاههای کشور، تولید فرآورده‌های نفتی مطابق با استاندارد فرآورده‌های نفتی یورو ٥ اروپا و رعایت استانداردها و ملاحظات زیست محیطی نیز از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۵:۱۶
تعداد بازدید : ۵۲۱