بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده است

بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده است
وزیر نفت با اعلام اینکه بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده گفت:واردات بنزین امسال متوقف می شود. وی با اعلام اینکه ترکیه پیشنهاد گازی ایران را نپذیرفت، از مرده خوری اروپا در خصوص صادرات گاز خبر داد.
بیژن نامدار زنگنه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره دریافت دارایی‌های بابک زنجانی توسط شرکت ملی نفت، توضیح داد: این فرد در حال حاضر 2.7 میلیارد دلار پول نفتی را که در اختیارش قرار گرفته بود پس نداده است البته به نظر من از ابتدا نیز قصد بازگرداندن این پول را نداشت اما با تلاش قوه قضاییه دستور انتقال دارایی‌های بابک زنجانی به شرکت ملی نفت صادر شده است که تا کنون برخی از این املاک به این شرکت منتقل شده اما هنوز کارشناسان در حال بررسی ارزش دارایی‌های وی هستند.

* ارزش دارایی بابک زنجانی به 500 میلیون دلار نمی‌رسد

وی با اشاره به اینکه اموال انتقال داده شده زنجانی مربوط به داخل کشور است، گفت: این اموال به قیمت روز انتقال ارزشگذاری می‌شود. البته ارزش دارایی‌های زنجانی انقدر نیست که جوابگوی بدهی‌هایش به شرکت ملی نفت باشد.فکر نمی‌کنم ارزش آنها به 500 میلیون دلار برسد. در حال حاضر بر روی هر کدام از املاک او دست گذاشته می‌شود فردی می‌گوید این املاک متعلق به من است در حال حاضر زمین‌های مربوط به شهرک غرب و منطقه الهیه زنجانی منتقل شده است. شرکت هواپیمایی قشم زنجانی آنقدر بدهی و وام دارد که در صورت کسر کردن آنها چیزی دستگیر نفت نخواهد شد.

وزیر نفت در مورد شیوه انتقال دارایی‌های زنجانی با توجه به اینکه وی هنوز در دادگاه محاکمه نشده است، توضیح داد: این انتقال براساس وکالتی است که وی به دادستانی داده است. البته برخی از این دارایی‌ها به اسم افراد دیگر است که آنها این وکالت را انتقال داده‌اند.

زنگنه در مورد بدهی‌های نفتی ناجا توضیح داد: تاکنون 50 تا 60 میلیون دلار از بدهی‌های این نهاد پرداخت شده است و 200 میلیون دلار دیگر باقی‌مانده است.

* وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده است

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم در مورد اینکه آیا بندهای توافق ژنو در بخش نفت (لغو تحریم بیمه نفت‌کش‌ها، پتروشیمی‌ها و وصول درآمدهای نفتی) ازسوی اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی شد یا خیر توضیح داد: در مورد بیمه و دریافت درآمدهای نفتی به دلایلی که نمی‌توانم بازگو کنم این امر محقق نشد چرا که مجبور بودیم برخی از اطلاعات خود را افشا کنیم اما در بخش پتروشیمی توانستیم از این توافقنامه استفاده کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر افزایش ظرفیت 200 هزار بشکه‌ای نفت خام کشور درسال 93 درست است گفت: منظور رئیس جمهور افزایش ظرفیت 200 هزار بشکه‌ای در بخش تولید و صادرات بود نه افزایش ظرفیت، چرا که در حال حاضر ظرفیت تولید کشور 3.8 میلیون بشکه در روز است. البته این افزایش 200 هزار بشکه‌ای مربوط به نیمه دوم سال 92 و سال 93 می‌شود.

زنگنه با اعلام اینکه مهمترین کار صورت گرفته درسال 93 حل مشکل تولید گاز بود گفت: در سال گذشته حدود 160 میلیون متر مکعب کمبود گاز وجود داشت که برای کشور یک تهدید محسوب می‌شد اما در مقابل 17 فاز تکمیل نشده در پارس جنوبی یک فرصت بود که با اولویت بندی توانستیم مشکل کمبود گاز را در زمستان 93 حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت قبل سرمایه عظیم نیکو به طور کامل استفاده شده بود، گفت: در این شرایط و با وجود تحریم‌ها وضعیت مالی شرکت ملی نفت بد بود اما توانستیم با اولویت بندی فازهای پارس جنوبی با هدف تولید 100 میلیون مترمکعب گاز در روز این مشکل را پشت سر بگذاریم اگرچه این برنامه را در ابتدا نه تنها کسانی که ما را به سخره می‌گرفتند بلکه دوستان نیز باور نمی‌کردند.

وزیر نفت با اظهار اینکه تا پایان سال 93، 125 میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی صورت گرفت گفت: حتی اگر این کار در زمان حضور خارجی‌ها و نبود تحریم انجام می‌شد کار بسیار بزرگی بود.

زنگنه در مورد برنامه امسال شرکت ملی نفت در پارس جنوبی توضیح داد: علاوه بر تثبیت تولید در فاز 15 و 16 باید حجم تولید گاز به این فاز به 50 میلیون مترمکعب برسد. همچنین باید تولید فاز 17 کامل شود و تولید آن به 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. فاز 18 نیز با توجه به مشکلات شرکت صدرا سکویی ندارد و در این مدت سعی می‌کنیم با گاز فازهای 6 و 7 و 8 آن را راه اندازی کنیم.

* فاز 19، 20 و 21 اولویت‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی

وی با اعلام اینکه فاز 19، 20 و 21 اولویت‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی هستند، گفت: با تولیدی شدن بخشی از این فازها امسال به تولید گاز کشور 40 تا 50 میلیون مترمکعب گاز افزوده خواهد شد؛ در مجموع درسال 93 و 94 تولید گاز از میدان پارس جنوبی 200 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

وزیر نفت در مورد تأمین منابع مالی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی هم گفت: مشکلات مالی این طرح‌ها از طریق بند ق تبصره 2 حل تأمین خواهد شد در همین مورد نیز صندوق توسعه مصوبات آن را صادر کرده است.

زنگنه در مورد تولید نفت خام در منطقه غرب کارون هم توضیح داد: باید ظرف مدت سه سال بتوانیم 700 هزار بشکه از این منطقه افزایش تولید داشته باشیم. برهمین اساس مجوز لازم را براساس بند ق تبصره 2 برای تأمین سرمایه مورد نیاز میادین این منطقه صادر شده است.صندوق توسعه نیز بخشی از منابع را تخصیص داده اشت.

وی در مورد قرارداد جدید صنایع بالادستی نفت نیز گفت: این قرارداد در مراحل پایانی است و مرحله نظرخواهی حقوقی را طی می‌کند که بعد از نهایی شدن به دولت ارسال می‌شود تا تصویب شود. در ساختار این قرارداد تأکید شده است که شرکت‌های خارجی در صورت حضور در صنعت نفت ایران باید یک شریک ایرانی داشته باشند و یک شرکت ایرانی در کشور به ثبت برسانند. در واقع با این قید در قراردادها سعی شد ظرفیت مدیریت داخلی را افزایش و دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز را فراهم کنیم.

*واردات بنزین امسال متوقف می شود

وزیرنفت با اعلام اینکه نیمه دوم امسال یک ترین(ردیف) از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین تکمیل خواهد شد، گفت: در این صورت واردات بنزین متوقف و مشکلات مربوط به کیفیت بنزین برطرف می‌شود. همچنین امکان صادرات بنزین و گازوئیل فراهم خواهد شد.

زنگنه از عملیات اجرایی ساخت 8 پالایشگاه میعانات گازی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: مشکلات فاینانس پالایشگاه دوم آناهیتا نیز برطرف شده است و امسال اجرایی می‌شود همچنین تلاش می‌کنیم که عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا نیز اجرایی شود البته اگر تحریم‌ها برطرف شود به طور قطع عملیات اجرایی این پالایشگاه صورت می‌گیرد.

وی یکی از برنامه‌های وزارت نفت را گازرسانی به استان سیستان عنوان کرد و گفت: این برنامه آغاز شده و تا سه سال آینده با صرف هزینه دو میلیارد دلار تکمیل می‌شود.

وزیرنفت با اعلام اینکه تا ابتدای نیمه دوم امسال یک و نیم تن اتان به واحدهای پالایشگاهی داده خواهد شد، گفت: مشکل کمبود خوراک واحدهای پتروشیمی حل شده است و درآمدهای آنها نیز براین اساس افزایش یافته است. همچنین 75 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تعریف شده که باید این طرح‌ها از طریق فاینانس خارجی تکمیل شوند.

زنگنه از دریافت مجوز عرضه فراورده نفتی و نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: عرضه نفت خام با هدف شفاف شدن معاملات امسال صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به قاچاق گازوئیل از استان‌های مرزی گفت: برای حل این موضوع از اول اردیبهشت ماه گازوئیل براساس بارنامه به کامیون‌ها داده خواهد شد. از سال آینده نیز با نصب جی.پی.اس برروی کامیون‌ها، براساس پیمایش به آنها گازوئیل عرضه خواهد شد.

وزیرنفت با اعلام اینکه فروش سوخت در مرزها موفق نبود گفت: برای تأمین نیاز کشورهای همسایه به ویژه افغانستان می‌توانیم سوخت مورد نیاز آنها را صادر کنیم. برهمین اساس نیز مذاکره با افغان‌ها برای صادرات گازوئیل آغاز شده است.

زنگنه با تأکید براینکه ذخیره نفت بر روی آب یک نکته منفی نیست، گفت: هم اکنون ایران بیش از 20 میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره بر روی آب دارد که به عنوان اهرمی برای بازاریابی از آن استفاده می‌کند.

* امسال 20 میلیارد دلار نیاز داریم

وی در مورد حجم سرمایه مورد نیاز صنعت نفت در سال جاری گفت: نیاز صنعت نفت بیش از 20 میلیارد دلار است اما امیدواریم که از این رقم حداقل 10 تا 12 میلیارد دلار تأمین شوند.

* برای تخفیف قیمت خوراک پالایشگاه‌ها مجوز دارم

وزیرنفت در مورد تخفیف 10 درصدی خوراک به برخی از پالایشگاه‌ها توضیح داد: براساس بند ق به وزیر نفت این مجوز داده شده که درصورت لزوم این تخفیف داده شود. این تخفیف در حال حاضر به پالایشگاه بهمن‌گنو و آناهیتا داده شده است و این تخفیف معادل 300 میلیون دلار در سال خواهد شد.

زنگنه در مورد نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی با تأکید براینکه نباید به گونه‌ای تعیین شود که تعهدی بر گردن دولت ایجاد کند، گفت: وزارت نفت در تصویب نرخ 13 سنتی خوراک واحدهای پتروشیمی هیچ دخالتی نکرد. اگرچه برخی واحدهای پتروشیمی تمام تلاش خود را کردند که این رقم را به شش تا هفت سنت برسانند. اما آنها در این زمینه بدل خوردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعیین یک قیمت در درازمدت با توجه به اینکه بازار تغییر می‌کند عاقلانه نیست بهتر است قیمت‌ها را متناسب با تغییرات تعیین کنیم البته من نمی‌خواهم در این زمینه مبنای غلطی را بنا نهم. ضمن اینکه معتقد هستم زندگی باید بدون رانت باشد.

* چند ماه پس از تحریم به وضعیت گذشته بر می‌گردیم

وزیرنفت با رد این گفته رئیس آژانس بین الملل انرژی مبنی براینکه در صورت برداشتن تحریم‌ها ایران بعد از 5تا6 سال می‌تواند به ظرفیت ابتدایی خود برگردد، گفت: در صورت حذف تحریم‌ها تولید ایران طی چند ماه به زمان قبل از وضع تحریم‌ها برخواهد گشت، تست‌هایی نیز در همین زمینه بر روی برخی از چاه‌ها انجام شده است. در واقع این افراد باید منتظر باشند تا عملکرد ایران را مشاهده کنند.

زنگنه ادامه داد: اوپک نیز آنقدر بالغ است که در صورت برگشت سهم ایران به بازار تولید خود را تنظیم کند به گونه‌ای که به بازار صدمه‌ای وارد نشود. هم اکنون نیز محافظه‌کارترین اعضای اوپک معتقد هستند که سطح تولید نباید به بیش از 30 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

وی با تأکید براینکه اوپک جای تعامل است و ما نیز به دنبال تعامل هستیم، اگر جنگی هم وجود دارد به ما تحمیل شده است در مورد اینکه آیا عربستان و کشورهایی که در غیاب نفت ایران تولید خود را افزایش داده‌اند در صورت حضور ایران حاضر به کاهش تولید هستند یا خیر گفت: نباید فراموش کرد که قدرت اعضا براساس تولید و ظرفیت تولید مازاد آنها است.

وزیرنفت در مورد علت سفر خود به چین نیز توضیح داد: این نگرانی بین چینی‌ها وجود داشت که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها ایران دیگر به آنها طرحی ندهد. در واقع با این سفر سعی شد این نگرانی برطرف شود چرا که کشورهایی مانند چین و روسیه که در شرایط بد در کنار ایران قرار گرفته‌اند در شرایط بعد از تحریم‌نیز جایگاه خود را حفظ خواهند کرد از سوی دیگر با توجه به اینکه چین بیشترین واردکننده نفت خام ایران است و با رشد اقتصادی خود بیشترین نیاز را به انرژی دارد، دوست راهبردی کشور محسوب می‌شود. در این سفر در مورد فاینانس چین در طرح‌های نفتی ایران نیز مذاکراتی صورت گرفت که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی حاصل شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بدقولی چینی‌ها در طرح‌های نفتی ایران آیا ضمانتی از انها برای بهبود عملکردشان دریافت شده است یا خیر، گفت: درست است که چین شریک راهبردی ایران محسوب می‌شود اما تصمیم‌گیری براساس منافع ملی است نه اینکه تنها منافع آنها تأمین شود. البته به هیچ عنوان نمی‌توان از چینی‌ها صرف نظر کرد و در مواردی آنها برای ما در اولویت قرار دارند. ضمانت عملکرد آنها نیز همان پرداختی است که به آنها صورت می‌گیرد ضمن اینکه شرکت‌های چینی شرکت‌های معتبری در جهان محسوب می‌شوند که قطعاً آبروی شرکت برایشان مهم است البته نباید از این موضوع غافل شد که رقابت موجب حسن عملکرد می‌شود.

زنگنه با یادآوری اینکه دستیابی به تکنولوژی آب‌های عمیق پرهزینه است و در حال حاضر اولویت صنعت نفت توسعه میدان‌های مشترک است، گفت: توسعه میدان سردارجنگل به بعد از برداشته شدن تحریم‌ها موکول می‌شود.

وی در مورد تأثیر پالس‌های منفی اخیر عربستان بر کاهش قیمت نفت نیز اظهار کرد: حتی اگر کسانی بخواهند قیمت نفت را بیشتر از این کاهش دهند، دیگر نمی‌توانند آنهایی که می‌خواستند به ما ضربه بزنند در بحث کاهش قیمت نفت هیچگونه کوتاهی انجام نداده‌اند. البته از 12 عضو اوپک پیش از این 8 کشور مخالف کاهش قیمت نفت بودند که الآن 2.5 عضو دیگر نیز با اعلام اینکه در حال بدبخت شدن هستند به مخالفین کاهش قیمت نفت پیوسته‌اند.

وزیرنفت با رد کمبود بنزین در کشور گفت: در حال حاضر کشور 5تا6 میلیون لیتر بنزین کمبود دارد که این رقم از طریق واردات تأمین می‌شود البته در حال حاضر پالایشگاه‌ها که در دوسه سال اخیر تعمیرات اساسی نداشته‌اند دستور دادیم به تعمیرات بروند.

زنگنه اعلام کرد: توسعه کامل پارس جنوبی و میدان‌های منطقه غرب کارون طی سه تا سه و نیم سال آینده تکمیل خواهند شد.

* ایران با روسیه قرارداد تهاتر نفت و کالا امضا نکرد

وی با تأکید براینکه ایران با روسیه قرارداد تهاتر نفت با کالا امضا نکرده است گفت: خداوکیلی در این زمینه راست می‌گویم که چنین قراردادی بین دو کشور امضا نشده است. البته در مورد جزئیات قرارداد با روسیه فعلاً نمی‌توانم چیزی بگویم.

* اروپا می خواهد مرده خوری کند

وزیرنفت در مورد اینکه اروپایی‌ها صادرات گاز به این اتحادیه را شامل تحریم نمی‌دانند، اظهار کرد: اروپا همیشه جزو بازارهای صادراتی ایران است اما تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توان به این کشور گاز صادر کرد چرا که آنها می‌خواهند «مرده‌خوری»کنند برهمین اساس اولویت صادرات گاز به کشورهای همسایه است.

زنگنه اعلام کرد: سپتامبر(شهریورماه) از فرمت جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی خواهد شد.

وی صادرات برق را یکی از روش‌های صادرات انرژی دانست و گفت: البته اگر چه صادرات گاز و صادرات برق مکمل یکدیگر هستند اما صادرات برق نباید به گونه‌ای باشد که رقیب صادرات گاز محسوب شود. چرا که اگر قیمت گاز کاهش یابد واردکنندگان گاز ایرانی این ادعا را خواهند داشت که قیمت گاز برای آنها نیز باید کاهش یابد. در واقع باید در مورد صادرات برق به گونه‌ای عمل شود که دچار رانتی که برای خوراک پتروشیمی‌ها شد نشویم.

وزیرنفت با بیان اینکه تاکنون میدان‌های مهمی کشف نشده‌اند، گفت: تاکنون تنها چندین میدان کوچک کشف شده است ضمن اینکه تأکید دارم بعد از اینکه کشف میدان به قطعیت رسید باید خبر آن را در رسانه‌ها اعلام کرد.

* ترکیه پیشنهاد گازی ایران را نپذیرفت

زنگنه در مورد تخفیف گاز به ترکیه نیز گفت: در سفری که رئیس جمهور این کشور به ایران داشت پیشنهاد شد که در صورتی که ترکیه واردات گاز از ایران را به دو برابر افزایش دهد ایران به آنها تخفیف خواهد داد اما ترکیه نپذیرفت.

وی در مورد طلب‌های نفتی ایران نیز گفت: چین بدهی نفتی به ایران ندارد، بدهی 2.8 میلیارد تومانی شرکت در صورت برداشتن تحریم‌ها به حساب ایران واریز خواهد شد بخشی از درآمدهای نفتی ایران در هند نیز بلوکه شده که به زودی این مقدار نیز دریافت خواهد شد. البته 4 میلیارد دلار از منابع مالی شرکت ملی نفت نیز در حال حاضر بلوکه شده است.

وزیرنفت با اظهار اینکه «تأمین منابع مالی مورد نیاز هدفمندی یارانه‌ها ما را نابود کرد گفت: برای اولین بار وزارت نفت برای پرداخت حقوق کارکنان خود مجبور شد 28 اسفندماه از بانک مرکزی وام دریافت کند. اگرچه فشارها در سال 93 نسبت به سال 92 کاهش یافته است اما تأمین 125 میلیارد تومان در روز برای پرداخت یارانه‌های نقدی اعصاب مرا خرد کرده است. این شرایط در حالی است که وزارت نفت زمانی یک وزارتخانه ثروتمند محسوب می‌شد ولی اکنون فقیر شده به طوری که به تمام عالم بشریت بدهکار است.

وی در مورد این انتقاد که چرا وزارت نفت در برابر کاهش قیمت نفت منفعل عمل کرد و با اعضا مذاکره نداشت گفت: من مذاکره کردم اما وقتی می‌دانی در پس ذهن طرف مقابل چه چیزی وجود دارد مذاکره فایده‌ای ندارد.

وزیرنفت اخراج رکن‌الدین جوادی؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را یک شایعه بی‌ربط دانست و گفت: حتی خبر برکناری ایشان نیز بی‌معنی است.

زنگنه عمر تأسیسات نفتی در مناطق نفت خیز جنوب را بیش از 40 سال عنوان کرد و گفت: کار این تجهیزات و تأسیسات از بازسازی گذشته و باید نوسازی شود.

وی با اشاره به اینکه در قراردادهای جدید نفتی ایران مشارکت در تولید لحاظ نشده است، گفت: اگرچه مشارکت در تولید منافاتی با قانون ندارد اما در برنامه دولت استفاده از مشارکت در تولید نیست.

وزیرنفت در پاسخ به این سوال که آیا با قراردادی که پاکستان با قطر برای واردات گاز بسته است ایران تصمیمی ندارد برای تکمیل خط لوله آی.پی اقدامی انجام دهد گفت: طرف پاکستانی مدعی است که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند خط لوله را تکمیل کند از آنجایی که براساس قرارداد آنها باید خسارت بپردازند هیئتی پاکستانی به ایران آمد و درخواست کرد که این خسارت پرداخت نشود و با توجه به اینکه این قرارداد ایرادهایی دارد دو طرف سعی کنند مشکلات آن را طرف کنند اما این هیئت رفت و دیگر خبری از آن نشد.

زنگنه با اظهار اینکه رقیب بخش خصوصی شرکت‌های خصولتی است، گفت: البته نمی‌توان شرکت‌های خصولتی را حذف کرد چرا که آنها پول دارند به طور مثال با وجود اینکه ساخت پالایشگاه در سیراف را به ساخت پالایشگاه‌های کوچک تقسیم کردیم تا اینکه بخش خصوصی بتواند با توجه به دارایی‌های خود وارد این بخش شود اما به دلیل توانایی اندک آنها مجبور شدیم برخی از این پالایشگاه‌ها را به بخش خصولتی بدهیم.

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۸:۴۹
تسنیم |
تعداد بازدید : ۶۰۴