پایانه های نفتی ایران برای احیای سوآپ آماده می شوند

پایانه های نفتی ایران برای احیای سوآپ آماده می شوند
همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته ای و احتمال لغو تحریم ها، پایانه های نفتی ایران نیز خود را برای احیای سوآپ و نقش آفرینی ایران در ترانزیت انرژی منطقه آماده می کنند.
از طریق ترانزیت و سوآپ، همسایگان شمالی ایران، بخشی از فرآورده های نفتی خود را از طریق کشورمان به بازارهای هدف ارسال می کنند که این اقدام، موقعیت بی نظیر ایران به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی را تقویت می کند.

بهره گیری ایران از این موقعیت استراتژیک، نقش مهمی را در همگرایی سیاسی و اقتصادی همسایگان با کشورمان ایفا خواهد کرد.

با توجه به مزایایی که ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی به دنبال دارد، وزارت نفت اقداماتی را برای احیای آن در دستور کار قرار داده و براساس آن، زیرساخت های لازم را نیز توسعه داده است.

حمیدرضا شاهدوست رییس پایانه نفتی شمال کشور با تشریح آخرین اقدامات برای آمادگی کشور برای احیای سوآپ اظهار داشته است: تمام این تلاش ها در راستای تاکید مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران برای کسب آمادگی های لازم در چارچوب سیاست ها و ماموریت های مهم وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.

وی با اعلام پایان تعمیرات اساسی مخزن شماره 102 پایانه نفتی شمال، افزود: نقش حاکمیتی شرکت پایانه های نفتی ایران ایجاب می کند که در همسویی با تلاش های دیپلماتیک کشور برای رفع تحریم های یکجانبه، اولویت های مهم صنعت نفت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

شاهدوست با اشاره به اهمیت موضوع سوآپ و جایگاه پایانه نفتی شمال در انجام این پروژه ملی و حیاتی کشور، ادامه داد: با تاکید مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از دو سال پیش تاکنون، نوسازی و بهسازی زیرساخت های این پایانه نفتی مهم کشور در دستور کار و انجام قرار گرفته است.

رییس پایانه نفتی شمال همچنین با اشاره به تعمیرات اساسی مخازن ذخیره سازی، گفت: با اتمام عملیات تعمیرات اساسی مخزن 102، محوطه سازی فضای اطراف مخزن نیز انجام شد و این سبب افزایش ایمنی و بهداشت محیط اطراف مخزن می شود.

رییس پایانه نفتی شمال تصریح کرد: برای خرید سیلینگ مورد نیاز مخزن 102 پایانه شمال با مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت پایانه های نفتی ایران هماهنگی های لازم انجام و جنس و ابعاد سیلینگ مخزن 102 مشخص و شرایط تست اقلام آن تایید شده است.

قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده تا ایران به محور ترانزیت و سوآپ نفت و فرآورده های نفتی در منطقه تبدیل شود.

بزرگترین ذخایر گازی و نفتی جهان در داخل ایران و یا کشورهای همسایه جای گرفته اند که برای انتقال آنها به مبادی مصرف، ایران می تواند سهمی مهم ایفا کند.
۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ۰۰:۳۴
تعداد بازدید : ۵۹۴