ورود ایران به بازار خرده‌فروشی گاز جهان

ورود ایران به بازار خرده‌فروشی گاز جهان
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با تشریح توافق جدید گازی ایران و عمان از تبدیل گاز ایران به LNG در عمان و حضور در بازار خرده فروشی گاز جهان خبر داد.
با وجود پیشرفت لاک پشتی مذاکرات گازی ایران و عمان به منظور تعیین قیمت و فرمول قیمت‌گذاری فروش گاز توسط ایران به این کشور عربی، اما تهران و مسقط به یک توافق جدید در بازار خرده فروشی گاز دست یافته اند.

بر این اساس، قرار است پس از توافق نهایی دو طرف بر روی فرمول قیمت‌گذاری فروش گاز، بخشی از گازهای صادراتی ایران در عمان برای تامین خوراک کارخانه های تولید LNG اختصاص یابد تا امکان مشارکت بیشتر ایران در بازار خرده فروش گاز فراهم شود.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران امروز درباره آخرین تحولات مذاکرات گازی ایران و عمان، گفت: مشاور برای انجام مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز به عمان در آینده نزدیک انتخاب و معرفی خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه صادرات گاز به عمان نیازمند مذاکره بیشتر دو کشور در این زمینه است، تصریح کرد: هم اکنون کارهای مربوط به مطالعات مهندسی و پایه خط لوله دریایی برای صادرات گاز به عمان در حال انجام است و با پایان یافتن این بحث، دو کشور بر سر چگونگی صادرات گاز و نحوه خرید گاز عمان از ایران با یکدیگر مذاکره می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه قرار است بخشی از گاز ایران در عمان به ال ان جی تبدیل و سپس از سوی ایران صادر شود، تاکید کرد: بر این اساس، بحث و مذاکرات گازی بین دو کشور پیچیده و طولانی مدت خواهد بود.

در همین حال، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز هفته گذشته درباره آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به عمان، گفته بود: مذاکرات صادرات گاز به عمان هنوز در وزارت نفت در حال پیگیری بوده و این مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه شرکت ملی گاز تاکنون عملیات اجرایی ساخت خط لوله انتقال گاز به عمان را آغاز نکرده است، تصریح کرد: به محض نهایی شدن مذاکرات در وزارت نفت و تحویل کار به شرکت گاز احداث خط لوله و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش مهر، براساس این یادداشت تفاهمی که حدود دو سال قبل بین وزرای نفت و انرژی ایران و عمان امضا شده بود، دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود.

حجم این قرارداد ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است و قرار است خط لوله صادراتی گاز ایران از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می شود و بعد به شبکه داخلی گاز عمان متصل شود.

از سوی دیگر، مطابق با توافق سال ٢٠١٣ میلادی میان دو کشور، قرار است به مدت ٢٥ سال روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که ارزش این قرارداد حدود ٦٠ میلیارد دلار برآورد می شود.

۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ۰۰:۴۱
تعداد بازدید : ۵۵۶