بدعهدی ترکیه‌ در مرز بازرگان/ ۷۵۰ کامیون ایرانی پشت مرز

بدعهدی ترکیه‌ در مرز بازرگان/ ۷۵۰ کامیون ایرانی پشت مرز
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از کاهش پذیرش کامیون های ایرانی در مرز ترکیه خبر داد و گفت: در اقدامی یکطرفه طرف ترکیه ای پذیرش کامیون های ایرانی را کاهش داده است.

محمدجواد عطرچیان  با اشاره به صف طویل کامیون های ایرانی در مرز بازرگان اظهارداشت: در اقدامی یکطرفه طرف ترکیه ای در مرز بازرگان پذیرش کامیون های ایرانی را کاهش داده، به همین دلیل صفی به تعداد ۷۵۰ دستگاه کامیون پشت مرزهای ایران تشکیل شده است.

وی افزود: طرف ترکیه ای با اندازه گیری سوخت باک کامیون ها و کندی پذیرش موجب ایجاد این صف طولانی شده و تاکنون نامه نگاری ها و اقدمات ما برای حل این مشکل به جایی نرسیده است.

مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه این اقدام طرف ترکیه ای از دو روز پیش آغاز شده است، بیان کرد: هر روز توقف کامیون های در مرز ۱۵۰ یورو به کشور ما ضرر می رساند.

عطرچیان در خصوص اقدام متقابل ایران در قبال کامیون های ترکیه ای، گفت: ما به دنبال این هستیم که از طریق گفتگو این مشکلات را حل کنیم و اعتقادی به اقدام متقابل نداریم، در حال حاضر هم منتظر پاسخ طرف ترکیه ای در این خصوص هستیم.

به گزارش مهر، کشمکش ترانزیتی ایران و ترکیه از زمانی آغاز شد که طرف ترکیه ای در سال گذشته اعلام کرده بود، ایران نباید از کامیون‌های این کشور مابه التفاوت قیمت سوخت را دریافت کند و باید سوخت یارانه‌ای به آنها بدهد.

این درحالی است که قیمت سوخت گازوئیل در ایران لیتری ۵۰۰ تومان و در کشور ترکیه لیتری ۶۵۰۰ تومان است، ضمن آنکه براساس قانون، ارایه سوخت یارانه‌ای به اتباع دیگر کشورها ممنوع است اما طرف ترکیه‌ای بارها بر این موضوع اصرار کرد تا اینکه سرانجام، تعرفه کامیون‌های ایرانی را برای ورود به خاک این کشور افزایش داد.

این موضوع با مقابله به مثل ایران مواجه شد و تعرفه ورود کامیون‌های ترکیه ای به خاک ایران هم افزایش یافت و مشکلات جدی در ورودی مرز ایران و ترکیه به وجود آورد به طوری‌که صف‌های طولانی در مرز ایجاد شد اما مذاکرات دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای به جایی نرسید و همچنان آنها بر دریافت سوخت یارانه‌ای اصرار کردند.

پس از آن بود که ایران دستور پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای را داد موضوعی که صف پشت مرزها را چندبرابر کرد، به دلیل اینکه کامیون‌ها باید زمانی را برای پلمپ در مرزها می‌ایستادند و تعداد زیادی از کامیون‌ها که مخازن سوختشان برای پلمپ جایگاه مناسبی نداشت باید دوباره بازمی‌گشتند و با تجهیز باک دوباره به مرز می‌آمدند.

در نهایت حدود ۱۵۰۰ کامیون در سمت ترکیه و ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون در سمت ایران برای خروج از کشور در صف قرار گرفتند و مشکلات بوجودآمده برای دو طرف موجب شد که سهم حمل و نقل جاده‌ای کشور ترکیه ۱۵ درصد و سهم ایران ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

اما پس از گذشت مدتی و برگزاری جلساتی میان مسئولان دو کشور به نظر می رسید که این مشکل حل شده باشد که دوباره از دو روز پیش طرف ترکیه ای با کاهش پذیرش کامیون‌های ایرانی موجب بروز مشکل در مرز دو کشور شد.

۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ۰۰:۵۰
مهر |
تعداد بازدید : ۵۹۵