سخنگوی دولت: ٢٥ درصد اهداف برنامه پنجم توسعه محقق شد

سخنگوی دولت: ٢٥ درصد اهداف برنامه پنجم توسعه محقق شد
سخنگوی دولت از تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه در سال ٩٤ خبر داد و گفت: تنها ٢٥ درصد از اهداف برنامه پنجم توسعه محقق شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت شامگاه سه شنبه (٢٥ فروردین ماه) در مراسم پنجمین گردهمایی کارآفرینان برتر مهندسان پلیمر و شیمی ایران با نگرش کارآفرینی، با بیان این که سال ٩٤ سال پایانی برنامه پنجم توسعه است و دولت خود را آماده تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه در سال ٩٤ کرده است، گفت: تلاش می شود برنامه ششم توسعه بر اساس واقعیتها و شرایط موجود کشور نوشته و از آوردن احکام بی مورد در قانون برنامه ششم جلوگیری شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با یادآوری این که در برنامه پنجم توسعه بیش از یک هزار حکم و ٢٣٥ ماده وجود داشت، گفت: این حجم از ماده و قانون همانند کتاب بزرگی می شود که خواندن و عمل کردن به آن بسیار سخت است؛ حتی خود من هم اعتراف می کنم مسلط به این همه احکام و قانون نیستم و گمان می کنم دیگران نیز چنین اعتقادی داشته باشند.

وی با بیان این که آثار چنین برنامه ای در عملکرد برنامه پنجم توسعه مشخص است، گفت: حداکثر ٢٥ درصد از اهداف برنامه پنجم توسعه محقق شده است که این نشان می دهد این شکل از برنامه ریزی نمی تواند ما را به اهدافمان نزدیک کند.

نوبخت با اشاره به این که برنامه ششم توسعه به صورت محدود و با گنجاندن اولویتها و برنامه های مهم کشور در حال تدوین است، اظهار کرد: امیدواریم بتوان با این برنامه به بخش بیشتری از اهدافی که تا کنون در سند چشم انداز مغفول مانده است، دست یابیم.

بودجه سایه

نوبخت همچنین در ادامه با اشاره به این که افزون بر بودجه اصلی کشور دو بودجه سایه نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است، اظهار کرد: بودجه در سایه نخست در صورت برداشته شدن تحریمها لحاظ شده است. بر اساس این بودجه پیش بینی بر آن است با برداشته شدن تحریمها منابع ایران آزاد و نقل و انتقالات پولی تسهیل می شود و بدین ترتیب شرایط متفاوتی را نسبت به آنچه در بودجه تصویر شده خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بودجه دیگر را ادامه وضع موجود و بدتر شدن شرایط عنوان کرد و گفت: بر این اساس نیز راهکارها و اولویتها مشخص شده است.

سخنگوی دولت همچنین نرخ رشد اقتصادی کشور را در ٩ ماه پارسال ٣,٨ درصد عنوان کرد و گفت: تصمیم بر این است تا امسال این رقم به بیش از چهار درصد برسد.

۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۴۷۵