فعال سازی منطقه ویژه نفت و گاز در اقتصاد مقاومتی موثر است

فعال سازی منطقه ویژه نفت و گاز در اقتصاد مقاومتی موثر است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: فعال سازی منطقه ویژه نفت و گاز در خوزستان در عملیاتی ساختن امر اقتصاد مقاومتی موثر است.
به گزارش ایرنا ، جعفر توفیقی چهارشنبه در نشست امضای تفاهم نامه منطقه ویژه نفت و گاز بین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و استاندار خوزستان اظهارکرد: طراحی و فعال سازی این منطقه در رونق اقتصادی و بر اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است.

وی گفت: با اعلام آمادگی استاندار خوزستان طراحی و استقرار منطقه ویژه نفت و گاز در خوزستان با سرعت هر چه بیشتر انجام می شود.

ناظر طرح ایجاد منطقه ویژه نفت و گاز در خوزستان نیز اظهار کرد: کم توجهی شرکت های ایرانی به توسعه توان دانشی و مهندسی در کشور وجود دارد و همین عامل می تواند ضربات بسیار سنگینی را به اقتصاد ایران وارد کند.

مصطفی کریمیان اقبال افزود: تبدیل دانش به توسعه دچار چالش هایی است که این مشکلات به دلیل ضعف در زیر ساخت ها و نبود ارتباط مناسب علم با محیط اطراف خود است.

وی گفت: علم و دانش در ایران باید از جزیره ای عمل کردن به سمت همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر بخش های مختلف علمی حرکت کند.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان پیش از این اعلام کرده بود: با راه اندازی منطقه ویژه نفت و گاز در اهواز 70 درصد ساخت دکل های حفاری در خشکی در اهواز ساخته می شود.

علی کرانی افزود: ساخت دکل های خشکی حفاری که در کشور چین ساخته و به خوزستان وارد می شود، بالغ بر 30 میلیون دلار هزینه در بردارد که با ساخت داخلی این دکل ها در خوزستان هزینه ها بسیار کاهش می یابد.

وی افزود: در خوزستان به 120 دکل حفاری نیاز است که هم اکنون 70 دکل در این استان وجود دارد.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه خوزستان در همسایگی کشور عراق قرار دارد، این منطقه می تواند فرصتی را برای صادرات تولیدات صنعت نفت و گاز خوزستان به عراق فراهم کند.

علی کرانی افزود: قطعاتی که در این منطقه ساخته خواهد شد را می توان به استان های دیگر ارسال، و منبع درآمد بسیار ارزشمندی خواهد بود.

وی گفت: به دلیل اینکه در انتظار تامین اعتبار برای این منطقه نباشیم مقرر شده که این منطقه در شرکت شهرک های شماره یک اهواز فعالیت خود را آغاز کند.

در این شهرک صنعتی 150 واحد صنعتی وجود دارد که 80 واحد در حوزه نفت و گاز فعال هستند.

برای ایجاد این منطقه ویژه نهادهایی چون استانداری خوزستان، شرکت ملی حفاری ایران،شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، پارک علم وفناوری خوزستان، شرکت شهرک های صنعتی خوزستان وچند سازمان دیگر مشارکت دارند تا با ایجاد یک کارگروه مشترک بین این نهادها و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری مطالعات اولیه برای ایجاد منطقه ویژه فناوری نفت و گاز خوزستان انجام شود.
۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۵۲۴