امیدواری برای تحقق مرجع ملی صدور گواهینامه کیفیت در صنعت نفت

امیدواری برای تحقق مرجع ملی صدور گواهینامه کیفیت در صنعت نفت
معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت نسبت به شناخته شدن صنعت نفت ایران به عنوان یک مرجع ملی صدور گواهینامه کیفیت تا پایان سال ٩٤ اظهار امیدواری کرد.

محمدرضا مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به ابلاغ آیین نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای سازندگان کالا و تجهیزات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و پالایش و پخش از سوی وزیر نفت، گفت: بومی کردن روشهای بین المللی و تبدیل و ترجمه و روش مند کردن آنها بالاخره موثر واقع شد و این امکان را به وجود آورد که به جای خود اظهاری از طریق صدور گواهینامه دیگر مراکز خارج کشور، محصولی در داخل کشور به شکل خود اظهاری فرآیند طراحی و ساخت خود را طی کرده است و آزمایشگاههای مرجع و ممیزی داخلی تولید کیفیت آنها را مشخص کنند.

مقدم با تاکید بر این که این اقدام آزمایشی در مراحل اولیه خود توانست امیدی را در میان سازنگان به وجود بیاورد و تقاضای فراوانی برای ادامه کار ایجاد کند، افزود: قانون وزارت نفت را مکلف به ایجاد نظام صدور گواهینامه کیفیت کرده و این اقدام در واقع یک الزام قانونی دارد. در عین حال باید این نظام یکپارچه آیین نامه داشته باشد که موارد قانونی و ساختار و ارکان و اهداف و روشها را در خود توضیح دهد.

وی یادآور شد که این آیین نامه، صدور گواهی کیفیت را نظام مند می کند و افزود: بیش از ١,٥ سال برای تهیه این آیین نامه برنامه ریزی و بررسی و مشورت صورت گرفته و مجموعه ای متشکل از اعضای شورای عالی صدور کیفیت، سازمان استاندارد، سازندگان داخلی و مجموعه ای از متخصصین برتر طرف این بررسی و مشورت بوده اند.

معاون وزیر نفت با بیان این که در مرحله اول وظیفه داریم تا شورای عالی صدور پروانه کیفیت را تشکیل دهیم و آزمایشگاههای مرجع در مسیر درست قرار گرفته و روی همه حوزه های تجهیزات ورود کنند، اظهار کرد: ایجاد آزمایشگاههای مرجع قدم بسیار مهم در سطح صنعت نفت و برای ایجاد زیر ساخت محکم در شناخت تجهیزات و کیفیت محصولات است.

مقدم تاکید کرد که قرار نیست آزمایشگاه مرجع جدیدی ایجاد شود و افزود: این آزمایشگاه ها می تواند در دانشگاهها و یا در اختیار بسیاری از سازندگان باشد اما باید با رصد کردن همه عوامل و انطباق با همه استانداردهای مربوطه، آنها را کالیبره کرده و یا مجوز مربوطه را صادر کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ٩٤ ، صنعت نفت ایران به عنوان یک مرجع ملی صدور گواهینامه شناخته شود و شاهد یک استقلال در تشخیص کیفیت باشیم.

مقدم تاکید کرد که کل این اقدامها از سوی نهادهای غیرانتفاعی انجام می شود و وزارت نفت دخالت مستقیمی در این امور ندارد.

به گزارش شانا، در روزهای پایانی پارسال وزیر نفت آیین نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای سازندگان کالا و تجهیزات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش را ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه صدور گواهینامه کیفیت برای سازنده پس از ارزیابی جامع سازنده (شامل ارزیابی بخشهای تحقیق و توسعه، مهندسی، تولید، کنترل کیفیت، خدمات پس از فروش) و آزمون نمونه کالا یا تجهیز سازنده صورت می گیرد.

مسئولیت ارزیابی سازنده با گروه تخصصی و مسئولیت نظارت بر آزمون کالا یا تجهیز نمونه با پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود، همچنین با تائید گزارشها در کمیته اجرایی و با تصویب شورای عالی، نهادی که پس از آن معرفی می شود، گواهینامه کیفیت را برای سازنده صادر می کند.

لازم به یادآوری است که مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه بر عهده معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت خواهد بود.

۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ۱۵:۴۰
تعداد بازدید : ۷۰۴