وزیر نفت پاکستان: قرارداد احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان هفته جاری امضا می شود

وزیر نفت پاکستان: قرارداد احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان هفته جاری امضا می شود
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد که قرارداد رسمی احداث بخش اصلی خط لوله گاز ایران - پاکستان (بخش مربوط به پاکستان)هفته جاری در جریان سفر رییس جمهوری چین به اسلام آباد، با یک شرکت بزرگ چینی امضا می شود.
شاهد خاقان عباسی Shahid Khaqan Abbasi روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اعلام این خبر گفت: همزمان با سفر شی جینپینگ به اسلام آباد در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، قراردادی به ارزش حدود سه میلیارد دلار با شرکت بزرگ چینی سی.پی.پی.بی (China Petroleum Pipeline Bureau) که یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین محسوب می شود، برای احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا منطقه نوابشاه امضا خواهد شد.

شاهد خاقان عباسی با بیان اینکه اجرای این طرح، مدت کوتاهی بعد از امضای قرارداد آغاز خواهد شد، گفت: این شرکت چینی خط لوله ای به طول بیش از 700 کیلومتر از بندر گوادر (واقع در حدود 70 کیلومتری مرز ایران) تا منطقه نوابشاه در ایالت سند (مقصد نهایی گاز طبیعی که قرار است در آینده از ایران به پاکستان صادر شود) احداث خواهد کرد و مدت زمان اجرای این طرح نیز حداکثر 30 ماه خواهد بود.

این مقام عالی دولت پاکستان گفت که این خط لوله بعد از فراهم شدن زمینه صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، برای انتقال این گاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزیر نفت پاکستان همچنین اظهار داشت که خط لوله حدفاصل بندر گوادر تا مرز ایران نیز از سوی دو شرکت پاکستانی به نام های 'اس.ان.جی.پی.ال' و 'اس.اس.جی.سی' (Sui Northern Gas Pipelines Limited و Sui Southern Gas Compay) احداث خواهد شد.

شی جینپینگ رییس جمهوری چین روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری سفری تاریخی به پاکستان انجام خواهد داد و قراردادهای زیادی از جمله قرارداد احداث خط لوله گاز ، در مجموع به ارزش حدود 46 میلیارد دلار بین دو کشور امضا خواهد شد.

طبق قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان، پاکستان باید تا پایان سال 2014 میلادی این خط لوله را در خاک خود تکمیل می کرد اما تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نداده است. طرف ایرانی به تعهدات خود عمل کرده و تقریبا خط لوله را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرده است.
۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۳۴
تعداد بازدید : ۵۷۳