تست نهایی خط لوله برای آغاز صادرات گاز به عراق

تست نهایی خط لوله برای آغاز صادرات گاز به عراق
با انجام تست نهایی، خط لوله صادرات گاز به عراق برای آغاز صادرات از اواخر اردیبهشت ماه آماده می شود.
به گزارش ایرنا، تست ٥٠ کیلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق آغاز شده و در مرحله بعد، تست ٤٧ کیلومتر باقیمانده این خط نیز انجام می شود.

صادرات گاز به بغداد از اواخر اردیبهشت ماه با حجم روزانه چهار میلیون مترمکعب آغاز می شود و تا ٣٥ میلیون مترمکعب در روز قابل افزایش است.

صادرات گاز ایران به بغداد قرار بود که از اواخر سال 1393 آغاز شود، اما به دلیل ناامنی داعش و گسترش درگیری ها به مناطق شرقی عراق، صادرات گاز ایران به این کشور به سال 1394 موکول شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص آخرین وضعیت آماده سازی خط لوله صادرات گاز به عراق، می گوید: برای تست خط لوله صادرات گاز به عراق، عملیات «پیگرانی تمیزکننده» و «پیگ اندازه گیر» انجام شده و در پایان نیز با استفاده از آب، این خط لوله تست می شود.

علیرضا غریبی افزود: به دلیل شرایط منطقه، برای تست این خط لوله با کمبود آب مواجه بودیم و در ایام نوروز توانستیم مقدار محدودی آب تامین و تست ٥٠ کیلومتر از خط لوله را آغاز کنیم.

وی یادآور شد: در ادامه، تست ٤٧ کیلومتر باقیمانده این خط لوله نیز انجام و صادرات گاز به عراق آغاز می شود.

به گفته وی، خط لوله ٩٧ کیلومتری صادرات گاز به عراق، از چارمله در استان ایلام آغاز و در نفتشهر (مرز ایران و عراق)به پایان می رسد و در مرحله نخست، امکان صادرات چهار تا هفت میلیون مترمکعب گاز به عراق فراهم می شود.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز چندی پیش از آمادگی ایران برای صادرات گاز به بغداد خبر داده و می گوید: تا پایان اردیبهشت ماه گاز ایران به عراق می رود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ایران و عراق این است تا صادرات گاز به کشور عراق هرچه زودتر اجرایی شود.

کاملی درباره قرارداد گازی به بصره نیز گفت: اسفند ماه سال گذشته هیاتی از ایران به بغداد سفر کرد و مذاکرات خوبی در این زمینه انجام و قرار شد قرارداد صادرات گاز به این کشور بزودی نهایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره مقدار اولیه صادرات گاز ایران به بصره، اظهار داشت: صادرات گاز به بصره یک سال پس از امضای قرارداد (سال ١٣٩٥) با حجم روزانه پنج میلیون مترمکعب آغاز می شود و سرانجام به ٣٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

وی با اشاره به افزایش تولید گاز در کشور، افزود: ایران آمادگی تامین روزانه بیش از ٣٠ میلیون مترمکعب گاز را به بصره دارد.

کاملی همچنین درباره مدت زمان قرارداد صادرات گاز به بصره و اینکه انشعاب آن از چه خط لوله ای گرفته می شود، گفت: مدت قرارداد ٦ ساله و قرار است انشعاب آن از خط لوله ششم سراسری گرفته شود.
۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۵۸۹