آغاز طراحی بنیادی و تفصیلی طرح ١,٥ میلیارد دلاری پایانه صادراتی جاسک

آغاز طراحی بنیادی و تفصیلی طرح ١,٥ میلیارد دلاری پایانه صادراتی جاسک
طراحی بنیادی و تفصیلی طرح ١,٥ میلیاردی ساخت خط لوله و پایانه صادارتی جاسک با پایان یافتن طراحی مفهومی این طرح آغاز می شود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این باره به خبرنگار شانا، پفت: در این طرح، نفت خام به وسیله یک رشته خط انتقال با ظرفیت انتقال حداقل یک میلیون بشکه در روز از تلمبه خانه گوره به پایانه صادارتی جاسک انتقال داده می شود.

شهاب الدین متاجی افزود: ظرفیت مخازن نفت خام این پروژه ٢٠ میلیون بشکه است که در مرحله اول ١٠ میلیون بشکه آن اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به طرح احداث مجتمع پالایشی نفت خام سنگین و فوق سنگین در جاسک، مخازن فرآورده می بایست متناسب با ظرفیت پالایشگاه و بازارهای صادراتی ایجاد شود، از این رو با توجه به انواع نفت خام تولیدی( نفت سنگین و نفت فوق سنگین) روش مناسبی برای انتقال آنها طراحی و اجرا خواهد شد.

طول خط لوله برای انتقال نفت خام سنگین حدود ١١٠٠ کیلومتر به قطر ٤٢ اینچ است و برای آن ٥ ایستگاه افزایش فشار جهت انتقال پیش بینی شده است.

وی اعتبار لازم برای اجرای کل این طرح را ١,٥ حدود میلیارد دلار تخمین زد و اعلام کرد: با توجه به کاهش هزینه های نگهداری و صادرات نفت خام پس از ایجاد پایانه و کسب درآمد از طریق اجاره مخازن، بخش خصوصی از انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در تاسیس پایانه برخوردار است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه در جاسک احداث صنایع مختلفی پیش بینی شده است که هسته اصلی آنرا انرژی تشیکل می دهد، تاکید کرد: قطعا برای این پایانه خط لوله گاز نیز احداث خواهد شد.

به گفته وی با توجه به ساخت پالایشگاه در جاسک، مخازن لازم برای نگهداری و صادرات فرآورده ها نیز طراحی و اجرا خواهد شد.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۶۵۵