چینی ها قفل خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان را باز کردند/آغاز صادرات گاز تا سه سال آینده

با امضای موافقت نامه دولت های چین و پاکستان، قفل احداث خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان که به علت کمبود منابع مالی، بسته مانده بود، گشوده می شود.
به گزارش ایرنا، براساس قراردادی که در سال 1387 میان ایران و پاکستان به امضا رسید باید تا دسامبر سال 2014 میلادی گاز ایران به پاکستان ارسال می شد، اما به علت ناتوانی اسلام آباد در تامین منابع مالی، روند احداث بخش پاکستانی این خط لوله متوقف شده بود.

کار ساخت بخشی از خط لوله که در خاک ایران قرار دارد تقریبا به پایان رسیده، اما اسلام آباد صرفا در 21 اسفندماه سال 1391 ساخت نمادین این خط لوله را کلنگ زنی کرد.

با پایان مهلت پاکستان برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران در دسامبر 2014، تهران می تواند برای طلب خسارت تاخیر در ساخت این خط لوله به مراجع داوری بین المللی شکایت کند.

اما به گفته بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، قرار است که مذاکراتی بین تهران و اسلام آباد انجام شود تا ضمن تعیین مهلت زمانی بیشتر به پاکستان برای احداث این خط لوله، در برخی مواد این قرارداد نیز تجدید نظر شود.

اگرچه هنوز، مذاکرات نهایی ایران و پاکستان برای تغییر مواد این قرارداد انجام نشده، اما اقدام دولت چین در سرمایه گذاری مالی برای احداث این خط لوله می تواند قفل چندین ساله صادرات گاز به پاکستان را بگشاید.

شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان به خبرنگار ایرنا در اسلام آباد در این خصوص گفته بود: قرارداد رسمی احداث بخش اصلی خط لوله گاز ایران - پاکستان (بخش مربوط به پاکستان)هفته جاری در جریان سفر رییس جمهوری چین به اسلام آباد، با یک شرکت بزرگ چینی امضا می شود.

به گفته وی، در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، قراردادی به ارزش حدود سه میلیارد دلار با شرکت بزرگ چینی سی.پی.پی.بی (China Petroleum Pipeline Bureau) که یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین محسوب می شود، برای احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا منطقه نوابشاه امضا خواهد شد.

شاهد خاقان عباسی با بیان اینکه اجرای این طرح، مدت کوتاهی بعد از امضای قرارداد آغاز خواهد شد، گفت: این شرکت چینی خط لوله ای به طول بیش از 700 کیلومتر از بندر گوادر (واقع در حدود 70 کیلومتری مرز ایران) تا منطقه نوابشاه در ایالت سند (مقصد نهایی گاز طبیعی که قرار است در آینده از ایران به پاکستان صادر شود) احداث خواهد کرد و مدت زمان اجرای این طرح نیز حداکثر 30 ماه خواهد بود.

این مقام عالی دولت پاکستان گفت که این خط لوله بعد از ایجاد زمینه صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، برای انتقال این گاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزیر نفت پاکستان همچنین اظهار داشت که خط لوله حدفاصل بندر گوادر تا مرز ایران نیز از سوی دو شرکت پاکستانی به نام های 'اس.ان.جی.پی.ال' و 'اس.اس.جی.سی' (Sui Northern Gas Pipelines Limited و Sui Southern Gas Compay) احداث خواهد شد.

شی جینپینگ رییس جمهوری چین روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری سفری تاریخی به پاکستان انجام خواهد داد و قراردادهای زیادی از جمله قرارداد احداث خط لوله گاز ، در مجموع به ارزش حدود 46 میلیارد دلار بین دو کشور امضا خواهد شد.

طبق قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان، پاکستان باید تا پایان سال 2014 میلادی این خط لوله را در خاک خود تکمیل می کرد اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

با پایان مهلت پاکستان برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران در دسامبر 2014، تهران می تواند برای طلب خسارت تاخیر در ساخت این خط لوله به مراجع داوری بین المللی شکایت کند.

خرم دستگیرخان وزیر بازرگانی پاکستان در جدیدترین موضع گیری در خصوص احداث این خط لوله اظهار داشته است: پاکستان از پروژه خط لوله گازی آی پی کنار نکشیده است و به محض برداشته شدن تحریم ها که مانع اجرای پروژه شده، اسلام آباد این طرح را پیگیری می کند.

براساس قرارداد گازی تهران و اسلام آباد، در ازای هر روز تاخیر، پاکستان باید جریمه ای بین 2 تا 8 میلیون دلار به ایران پرداخت کند.
۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۶۷۶