توسعه میدان نفتی سردار جنگل پس از لغو تحریم‌ها

توسعه میدان نفتی سردار جنگل پس از لغو تحریم‌ها
تجهیزات ایجاد شده برای برداشت از میدان نفتی سردار جنگل در دریای خزر در حالی متناسب با آب های کم‌عمق است که عمده ذخایر این منطقه در عمق بیش از 700 متری قرار دارد و برداشت از این میدان با مشکل نبود فناوری مورد نیاز روبه رو است و با توجه به در اختیار نداشتن فناوری مورد نیاز،توسعه این میدان به پس از لغو تحریم ها موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آذر ماه سال 90 با گذشت نزدیک به 10 سال از آغاز فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره 50 تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی کشف و در اردیبهشت ماه سال 91 نیز وجود ذخایر نفتی در این میدان کشف شد.

در راستای اجرای عملیات اکتشافی در این میدان هیدروکربوری، حفاری دومین چاه اکتشافی در این منطقه نیز انجام شده اما آنطور که رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت پیش تر اعلام کرد برنامه‌ای برای تولید نفت در خزر وجود ندارد و احتمال حفاری اکتشافی در بلوک‌های دیگری غیر از سردار جنگل در حال بررسی است.

همچنین علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر درباره انجام عملیات حفاری با اشاره به تفاوتهای کار در آبهای عمیق خزر و خلیج فارس گفته که محل انجام عملیات حفر چاه در میدان سردار جنگل در عمق بیش از ٧٠٠ متری قرار دارد و در چنین عمقی امکان اعزام غواص جهت انجام عملیات میسر نیست و به منظور انجام فعالیتهای نصب، تعمیرات و نظارت بر عملیات حفاری در آبهای عمیق از رباتهای زیر دریای ویژه آبهای عمیق (ROV) استفاده می‌شود.

اخیرا نیز وزیر نفت اعلام کرده که سردار جنگل در آب‌های عمیق واقع شده و با توجه به این که تکنولوژی توسعه میادین در آب‌های عمیق را در اختیار نداریم ترجیح می دهیم که پس از رفع تحریم ها توسعه این میدان انجام شود.

از سوی دیگر علاوه بر فقدان تکنولوژی های مورد نیاز، با توجه به عقب ماندگی ایران در زمینه برداشت از میادین مشترک نفتی و گازی، توسعه این میادین در اولویت قرار گرفته است، برداشت از سردار جنگل فعلا در اولویت نیست،به طوری که حتی رییس جمهور نیز این موضوع را در سفر هفته گذشته خود به گیلان اعلام کرد.

به علاوه در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته به نظر می رسد در شرایط فعلی برداشت از این میدان مقرون به صرفه نباشد و وزارت نفت باید عقب ماندگی موجود در سایر میادین مشترک نفت و گازی را بر طرف کند.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۰۸
تعداد بازدید : ۶۷۱