تست نهایی خط لوله صادرات گاز ایران به عراق/ همسایه غربی بزرگترین مشتری گاز ایران می‌شود

تست نهایی خط لوله صادرات گاز ایران به عراق/ همسایه غربی بزرگترین مشتری گاز ایران می‌شود
پس از انجام عملیات تست نهایی خط لوله 97 کیلومتری صادرات گاز ایران به عراق این خط لوله آماده تزریق و انتقال گاز به مقصد همسایه غربی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مراحل نهایی آماده سازی خط لوله صادرات گاز ایران به عراق در حال انجام است به طوری که به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای تست خط لوله صادرات گاز به عراق، عملیات «پیگ‌رانی تمیزکننده» و «پیگ اندازه گیر» انجام شده و در پایان نیز با استفاده از آب، این خط لوله تست می شود.

براساس اظهارات علیرضا غریبی هم اکنون 50 کیلومتر از این خط لوله 97 کیلومتری مرحله تست نهایی را سپری کرده و تست ٤٧ کیلومتر باقی‌مانده این خط لوله نیز به زودی انجام و پس از آن صادرات گاز به عراق در  آغاز می‌شود.

این گزارش حاکی است خط لوله ٩٧ کیلومتری صادرات گاز به عراق، از چارمله در استان ایلام آغاز و در نفت‌شهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد و در مرحله نخست، امکان صادرات چهار تا هفت میلیون مترمکعب گاز به عراق فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار فارس عزیزاله رمضانی مدیرامور بین المللی شرکت ملی گاز ایران که پیش از این اوایل اردیبهشت ماه را موعد صادرات گاز ایران به عراق اعلام کرده بود با اشاره به آغاز صادرات روزانه حدود 4 میلیون مترمکعبی گاز به عراق می گوید این رقم در نهایت به 25 میلیون متر مکعب رسیده که تا 35 میلیون متر مکعب در فصول گرم نیز قابل افزایش است.

رمضانی همچنین از افزایش صادرات گاز ایران به عراق از طریق خاک بصره می گوید که قرار است به غیر از بغداد گاز ایران به نیروگاه های بصره نیز منتقل شود. در نهایت حجم صادرات گاز ایران به 70 میلیون متر مکعب می رسد و با این شرایط می توان گفت عراق بزرگترین خریدار گاز ایران محسوب خواهد شد.

*درآمد ایران از صادرات گاز ایران به عراق

در زمان امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق و براساس قیمت های اعلام شده در آن زمان ایران روزانه 10 میلیون دلار درآمد از صادرات گاز به عراق کسب می کرد که به گفته مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران این درآمد به حدود 3.7 میلیارد دلار می شد.

اما با کاهش قیمت جهانی نفت به نظر می رسد این درآمد کاهش پیدا خواهد کرد، اما با این حال اخیرا حمید رضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به فارس اعلام کرده است درآمد صادرات گاز ایران به عراق حدود 4 میلیارد دلار در سال خواهد بود.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۶۴۱