مشارکت جدید برقی ایران-سریلانکا/ اجرای طرح بزرگ برقی در جنوب آسیا

مشارکت جدید برقی ایران-سریلانکا/ اجرای طرح بزرگ برقی در جنوب آسیا
یک مقام مسئول در توانیر با اشاره به توافق جدید برقی ایران و سریلانکا، گفت: در قالب این توافق تاکنون به بیش از ۵۰۰ روستای سریلانکا توسط ایران عملیات برق رسانی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی الدین مصلحتی امروز در کنفرانس سیستم‌های تولید برق قابل حمل خورشیدی با اشاره به برق رسانی به بیش از ۵۵ هزار و ۷۰۰ روستای کشور در طول سه دهه گذشته تاکنون، گفت: سال گذشته هم برای نخستین بار به بیش از ۱۳۰ روستای دور افتاده و دور از شبکه برق کشور با ایجاد ظرفیت تولید برق از انرژی های نو برق رسانی شده است.

مجری طرح‌های  برق رسانی توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی هزینه ساخت تاسیسات و شبکه انتقال برق به روستاها بسیار پر هزینه است، تصریح کرد: بر این اساس به جای انجام سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری احداث نیروگاه و شبکه انتقال برق، انتقال برق با استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر به روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون استفاده از انرژی خورشیدی برای برق رسانی به روستاها نسبت به سایر روش‌ها از توجیه فنی و اقتصادی بالاتری برخوردار است، اظهار داشت: از این رو برای نخستین بار درصنعت برق ایران و حتی جهان پکیج و سامانه تولید برق قابل حمل خورشیدی طراحی و ساخته شده است.

وی با یادآوری اینکه این سامانه‌های جدید قابل حمل خورشدی از ظرفیت تولید ۳۰۰ وات به بالا برق برخوردار است، تبیین کرد: این طرح جدید بهترین روش به منظور تامین برق روستاهای دور افتاده و عشایر کشور است.

مصلحتی با تاکید بر اینکه در کنار سامانه‌های قابل حمل ایرن به توان فنی تولید فانوس های برق خورشیدی هم دست یافته است، افزود: در شرایط فعلی توان سازندگان و پیمانکاران ایرانی برای برق رسانی به تمامی نقاط با تفاوت‌های طبیعی و جغرافیایی افزایش یافته است.

مجری طرح‌های  برق رسانی توانیر با اشاره به توافق انجام گرفته بین صنعت برق ایران و سریلانکا، افزود: بر اساس این توافق ایران مجری انتقال برق به حدود یکهزار روستا در سریلانکا شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون عملیات برق رسانی به بیش از ۵۰۰ روستا در سریلانکا انجام گرفته است، تاکید کرد: در این پروژه بین‌المللی صنعت برق از توان و ظرفیت سازندگان و پیمانکاران ایرانی به طور کامل استفاده شده است.

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران هم در این کنفرانس با بیان اینکه هم اکنون عشایر حدود ۱.۲ درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند، گفت: با این وجود عشار کشور سهمی ۲۸ درصدی در تولید دام سبک  زنده، سهمی ۲۵ درصدی در تولید گوشت قرمز و سهمی ۳۵ درصدی در تولید صنایع دستی کشور دارند.

این مقام مسئول با اشاره به نقش عشایر در بهبود اقتصاد و تولید ملی کشور، تصریح کرد: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی در کشور به شمار می رود و قطعا برق رسانی به عشایر با استفاده از روش‌های جدید می تواند منجر به افزایش بهره وری فعالیت‌های تولیدی عشایر در کشور شود.

وی جمعیت کل عشایر ایران را بیش از یکهزار و ۵۰۰ خانوار عنوان کرد و یادآور شد: برنامه ریزی مشترک با توانیر به منظور تامین برق عشایر با استفاده از انرژی‌های نو و به ویژه خورشیدی انجام گرفته است.

حیدری تفرشی مشاور مدیرعامل توانیر هم با بیان اینکه قرار است از محل دریافت عوارض مصرف برق از مشترکان سه اقدام اساسی در صنعت برق کشور انجام شود، تبیین کرد: اصلاح و لهینه سازی شبکه انتقال برق، توسعه ظرفیت تولید برق پاک و تجدید گذیر و برق رسانی به عشایر سه راهکار استفاده از این منابع مالی است.

وی با اشاره به استفاده از نتایج طرح جهانی برق رسانی به مردم مغولستان با حمایت بانک جهانی به عنوان بزرگترین پروژه برق رسانی جهان، خاطرنشان کرد: می توان از ظرفیت بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی برای برق رسانی به عشایر ایران هم استفاده کرد.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۷۰۴