آغاز مذاکرات با مشتریان سابق نفت/ قرارداد جدید نفتی ایران-چین

آغاز مذاکرات با مشتریان سابق نفت/ قرارداد جدید نفتی ایران-چین
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به امضای قرارداد جدید فروش میعانات گازی با چین، گفت: مذاکرات برای بازگرداندن بشکه‌های نفت ایران با پالایشگاه‌های آسیایی و اروپایی به بازار آغاز شد.

سید محسن قمصری در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز مذاکرات با پالایشگاه‌های آسیایی، اروپایی و مشتریان سابق نفتی ایران گفت: قطعا در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی امکان بازگرداندن بشکه‌های نفت صادراتی ایران به بازار جهانی وجود دارد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه برای اولین بار نیست که صادرات نفت خام یک کشور تحریم می شود و از این رو سابقه تاریخی برای تحریم صادرات نفت یک کشور وجود دارد، تصریح کرد: ایران برای دوران لغو کامل تحریم‌ها به منظور بازگرداندن حجم صادرات نفت به دوران قبل از اعمال تحریم آمادگی دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه افزایش حجم فروش و صادرات نفت ایران در گروی لغو کامل تحریم و برداشتن فشار از روی مشتریان نفتی کشور است، اظهار داشت: از این رو برنامه‌های ویزه و خاصی برای افزایش صادرات نفت در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

آغاز مذاکرات نفتی ایران و هند

قمصری همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات ایران و هند به منظور وصول بدهی های نفتی توسط پالایشگاه‌های این کشور، بیان کرد: این دور از مذاکرات با حضور مسئولان بانک مرکزی ایران و هند برگزار می شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه متولی دریافت منابع حاصل از فروش و صادرات نفت کشور بانک مرکزی است، در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر احتمال تغییر فرمول پرداخت پول فروش نفت به هند، توضیح داد: تغییر فرمول پرداخت منابع فروش نفت توسط بانک مرکزی انجام می شود و شرکت ملی نفت صرفا بازاریابی و عملیات صادرات نفت به پالایشگاه های هند را بر عهده دارد.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران دلارهای بلوک شده نفتی در چین ندارد، از هند به عنوان یکی از مشتریان بدهکار نفتی ایران یاد کرد و گفت: هم اکنون حدود چهار تا پنج میلیارد دلار پول شرکت ملی نفت ایران در هند بلوکه شده که پس از رفع تحریم‌ها آزادسازی خواهد شد.

همزمان با افزایش بدهی‌های نفتی هند به ایران، رسانه های بین‌المللی از سفر قریب الوقوع هیات هندی به تهران به منظور توافق بر سر فرمول ارزی پرداخت مطالبات معوق نفتی ایران از هند خبر داده اند.

از این رو قرار است هفته جاری برخی از مقامات وزارت اقتصاد هند به همراه نمایندگان و مدیران پالایشگاه‌های نفت ویدش و منگالور این کشور آسیایی به تهران بیاییند تا دور جدید مذاکرات دو کشور به منظور تسریع و تسهیل در تسویه حساب نفتی با ایران آغاز شود.

قرارداد جدید نفتی ایران-چین

قمصری در ادامه از امضای قرارداد جدید فروش میعانات گازی بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت نفتی چین خبر داد و افزود: امضای این قرارداد جدید در مجموع منجر به افزایش روزانه ۳۰ هزار بشکه ای حجم صادرات میعانات گازی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت حجم قرارداد جدید صادرات میعانات گازی ایران به چین را ۱۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: در مجموع با امضای این قرارداد جدید حجم صادرات کل میعانات گازی ایران به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

به گزارش مهر، فروردین ماه سال جاری شرکت ملی نفت ایران یک قرارداد جدید یک ساله صادرات میعانات گازی با شرکت دولتی ژوهای ژنرونگ امضا کرد که با امضای این قرارداد از مرداد ماه سال جاری به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی فازهای پارس جنوبی تحویل این شرکت چینی خواهد شد.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت خفته گذشته با بیان اینکه در شرایط فعلی چین یکی از شرکای راهبردی نفتی ایران و حتی بزرگترین خریدار طلای سیاه کشور است، گفته است: حتی با لغو کامل تحریم‌ها، چین باز هم به بزرگترین خریدار نفت ایران تبدیل خواهد شد و به هیچ وجه قصد حذف چینی‌ها از بازار نفت و صنعت نفت کشور را نداریم.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۲۲:۰۱
تعداد بازدید : ۹۷۵