دیدار رییس جمهوری افغانستان با فعالان اقتصادی در اتاق ایران

دیدار رییس جمهوری افغانستان با فعالان اقتصادی در اتاق ایران
اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهور افغانستان در اولین سفر به ایران در کسوت ریاست جمهوری، فردا با رئیس و هیئت رئیسه اتاق ایران دیدار می‌کند.
علی اکبر فرازی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در گفتگو با اتاق، پیرامون دیدار ریاست جمهوری افغانستان از اتاق می‌گوید:علی رغم اینکه افغانستان دارای اشتراکات بسیار فرهنگی و مذهبی با ایران است و از طرفی این کشور اهمیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی بسیاری برای کشورمان دارد، مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور هیچگاه در شاُن همسایگی و نزدیکی فرهنگی دو کشور نبوده و این سفر و دیدار می‌تواند به توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور کمک کند.

فرازی در ادامه به موانعی که بر سر راه توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور قرار دارد اشاره کرده و گفت: مناسبات دو کشور بیشتر از مجاری غیر تخصصی و در قالب مبادلات مرزی و چمدانی صورت می‌گیرد که امیدواریم با سازماندهی بهتر، این مناسبات در قالب رسمی و مشخص قرار بگیرند.

معاون بین الملل اتاق ایران، می‌افزاید: اتاق بازرگانی ایران و افغانستان که از قوی‌ترین اتاق‌های وابسته اتاق ایران است، به ریاست علا میر محمد صادقی، که حضور ایشان به عنوان فردی قوی و پیشکسوت نشان از اهمیت بالای اتاق افغانستان برای ایران است.

فرازی در ادامه اظهار امیدواری کرد پس از این سفر شاهد تشکیل اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران در کشور افغانستان باشیم چرا که تشکیل این اتاق می‌تواند به توسعه مناسبات مشترک بین دو کشور و حل موارد اختلافی احتمالی بین تجار ایرانی و افغان کمک کند.

وی ضمن اشاره به اولین سفر ریاست جمهوری افغانستان به ایران، می‌گوید: با توجه به اینکه رؤسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان به حضور جدی بخش خصوصی در اقتصاد کشوراعتقاد دارند، باید گفت شرایط برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات مهیا است.

معاون امور بین الملل اتاق ایران اظهار داشت: صدور روادید برای تجار ایرانی همواره با مشکلاتی روبرو بوده است و امیدواریم پس از این سفر، سفارت افغانستان در تهران با دستوری که از مقامات عالی خود دریافت می‌کند با سرعت بیشتری روادید تجار ایرانی را صادر کرده و به تسهیل روابط تجاری دو کشور کمک کند.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۲۲:۲۶
اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهور افغانستان |
تعداد بازدید : ۹۷۵