جزئیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده نفتی ستاره خلیج فارس

جزئیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده نفتی ستاره خلیج فارس
ساخت خط لوله ٢٦ اینچ فرآورده نفتی بندرعباس/سیرجان/رفسنجان و تاسیسات مربوط به آن اواخر سال ١٣٩٦ به پایان می رسد.

مجری پروژه ساخت خط لوله بندرعباس _سیرجان _ رفسنجان در تشریح جزییات این طرح به خبرنگار شانا، گفت: این پروژه شامل احداث یک رشته خط لوله  ٢٦ اینچ از بندرعباس تا رفسنجان به طول تقریبی ٤٦٩ کیلومتر و ساخت تاسیسات بین راهی مثل تلمبه خانه و شیرهای بین راهی می شود که عملیات اجرای خط لوله یاد شده از ١٥ آذرماه پارسال کلید خورده و قرار است در مدت ٣٦ ماه ( آذر سال ٩٦ )به پایان برسد.

سید محمد جواد سیدی با بیان این که حدود ١١٥ کیلومتر از این خط به مسیر سازی جدید نیاز دارد و مابقی آن در کنار مسیر خط لوله جدید موجود است، ادامه داد: از خط لوله مذکور یک انشعاب ٨ اینج با پوشش FBE دو لایه به طول تقریبی ٢٣ کیلومتر با ظرفیت انتقال ٣٥ هزار بشکه در روز، برای انتقال فراورده و تغذیه انبار نفت موجود در سیرجان پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: این فرآورده ها مطابق با استاندارد یورو ٤ از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به پایانه رفسنجان و از آنجا به مرکز و شمال کشور منتقل خواهد شد.

سیدی افزود: ظرفیت انتقال فرآورده از خط لوله مذکور ٣٠٠ هزار بشکه گازوئیل یا ٣٦٠ هزار بشکه بنزین در روز کاری است.

مجری پروژه ساخت خط لوله بندرعباس_ سیرجان _ فسنجان، اظهار کرد: در این پروژه، ساخت حدود ١٠٠ کیلومتر شبکه خط انتقال برق دو مداره ١٣ کیلو ولت از محل پست حاجی آباد به قطب آباد و مهرآران به همراه ایجاد دو پست برق ١٣٢ در مراکز انتقال نفت قطب آباد و مهرآران، همچنین توسعه و تجهیز پست برق ٦٣ کیلوولت موجود در مرکز انتقال نفت بندرعباس نیز پیش بینی شده است.

سیدی درباره مراکز انتقال نفت مربوط به این پروژه نیز گفت: مرکز انتقال نفت بندرعباس در فضای مرکز انتقال نفت موجود در کنار پالایشگاه ایجاد می شود که متشکل از چهار الکتروپمپ اصلی با آرایش (١+٣) و یک دیزل پمپ اضطراری است.

وی به مرکز انتقال نفت قطب آباد اشاره و تصریح کرد:این مرکز انتقال نفت در کیلومتر ١٣٣ مسیر در فضای موجود تلنبه خانه کنونی قطب آباد جانمایی شده است که سه دستگاه الکتروپمپ اصلی با آرایش (٢+١) و یک دستگاه پمپ دیزلی اضطراری را شامل می شود.

به گفته سیدی مرکز انتقال نفت مهرآران که در کیلومتر ٢٤٦ مسیر قرار گرفته است،چهار دستگاه الکتروپمپ اصلی با آرایش (٣+١) و یک دستگاه پمپ دیزیلی اضطراری را شامل می شود.

او از دو پایانه رفسنجان و سیرجان نیز نام برد و گفت: پایانه رفسنجان در انتهای مسیر خط لوله که در فضای پایانه موجود رفسنجان، همچنین تجهیزات پایانه سیرجان نیز در فضای پایانه موجود جانمایی شده اند و انتقال فرآورده از طریق انشعاب ٨ اینچ تامین می شود.

نحوه تامین مالی طرح

به گفته سیدی، نحوه تامین مالی پروژه از محل ٥ درصد عوارض موضوع بند "ک" تبصره ٢ ماده واحده قانون بودجه سال ٩٣ کشور است و هزینه اجرای آن ١٤,٨٢٠ میلیارد ریال برآورد شده است.

سیدی از گروه مشارکت امید متشکل از سه شرکت طراحی و ساختمان نفت، پایندان و تهران جنوب به عنوان پیمانکار پروژه نام برد و گفت: مهندسان مشاور پارس نیز کار خدمات مربوط به نظارت بر طراحی و تامین کالا و نظارت عالیه و نظارت کارگاهی بر اجرای پروژه را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون پیمانکار در حال تجهیز ٨ کارگاه شامل سه کارگاه در مسیر خط لوله و سه کارگاه در مراکز انتقال نفت و دو کارگاه در پایانه ها است، گفت: طراحی این پروژه پیشرفت ١٠ درصدی داشته است.

مجری پروژه ساخت خط لوله بندرعباس _سیرجان _رفسنجان توضیح داد: انتخاب مهندسان مشاور ژئو تکنیک و نقشه برداری انجام شده و کار مطالعات ژئو تکنیک و نقشه برداری هوایی و زمینی در محل مراکز انتقال نفت و پایانه ها و ٤٦٩ کیلومرت مسیر خط و ٢٣ کیلومتر انشعاب سیرجان در حال انجام است.

به گزارش شانا مجری این طرح شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و بهره بردار نیز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خواهد بود.

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۳۶
تعداد بازدید : ۷۵۵