مذاکره نفتی ایران و افغانستان با محوریت کاهش قاچاق سوخت/ صادرات گازوئیل آغاز می شود؟

مذاکره نفتی ایران و افغانستان با محوریت کاهش قاچاق سوخت/ صادرات گازوئیل آغاز می شود؟
حضور رئیس جمهور افغانستان در ایران فرصت مناسبی است تا در خصوص صادرات فراورده های نفتی از جمله گازوئیل و همچنین گاز طبیعی به این همسایه شرقی بحث و گفت‌وگو شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس رئیس جمهور افغانستان صبح امروز به همراه هیئت بلند پایه اقتصادی، سیاسی به منظور دیدار با مسئولان کشور به ایران سفر کرد.

یکی از موضوعاتی که در سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران مطرح خواهد شد مسائل مربوط به حوزه قاچاق سوخت و صادرات قانونی سوخت است.

وزیر نفت اخیرا در نشست خبری خود با خبرنگاران با اعلام اینکه امسال صادرات فراورده نفتی به خصوص گازوئیل به افغانستان آغاز خواهد شد اعلام کرد یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با قاچاق سوخت صادرات رسمی است.

صادرات گازوئیل به افغانستان متوقف است

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با اشاره به اینکه در مورد صادرات فرآورده نفتی به افغانستان متوقف است، می گوید با توجه به این که موازنه حجم تولید گازوئیل با مصرف داخلی آن جوابگوی صادرات نبود، صدور گازوییل به افغانستان تحقق پیدا نکرد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده نفتی ایران خاطرنشان می کند با مذاکرات صورت گرفته در آینده نزدیک، صادرات فرآورده نفتی به افغانستان دوباره آغاز خواهد شد.

به گفته مظلومی حجم صادرات گازوئیل به افغانستان روزانه 1.5 میلیون لیتر است که احتمالا در ابتدای کار با رقم های پایین تر آغاز می شود و در ماه های آتی با کاهش مصرف گازوییل در داخل کشور رقم قرار داد صادرات به این کشور محقق شود.

تمایل ایران برای حضور در بازار گاز افغانستان

این گزارش حاکی است حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که تاکنون مذاکره دولتی برای صادرات گاز ایران به افغانستان انجام نشده است می گوید تاکنون چند شرکت خصوصی برای تامین گاز شهرهای مرزی افغانستان وارد مذاکره شده اند.

عراقی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان گازرسانی به شهرهای مرزی افغانستان با اجرای خط لوله ١٠٠ کیلومتری و انشعاب از شبکه گاز استان خراسان جنوبی وجود دارد تصریح می کند در صورت مذاکره دولت افغانستان امکان گازرسانی از طریق خط لوله و مینی ال ان جی قابل بررسی بوده و از نظر ما گازرسانی به افغانستان امکان پذیر است.

به گفته وی، با امضای قرارداد، زیرساختهای احداث خط لوله برای صادرات گاز به افغانستان را فراهم می کنیم.

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۷۴۶