تخلیه کاتالیستهای قدیمی پالایشگاه امام خمینی (ره) ١٠ روز کاهش می یابد

تخلیه کاتالیستهای قدیمی پالایشگاه امام خمینی (ره) ١٠ روز کاهش می یابد
زمان تخلیه کاتالستهای قدیمی پالایشگاه امام خمینی (ره) به هنگام انجام تعمیرات اساسی ١٠ روز کاهش می یابد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت امام خمینی( ره) مدیر عملیات این شرکت در این باره گفت: اگر در گذشته به هنگام انجام تعمیرات اساسی در این پالایشگاه برای تخلیه ١٥٠٠ تن کاتالیست ٢٠ تا ٣٠ روز زمان صرف می شد،در برنامه ریزی جدید امسال، این زمان از ٢٠ روز به ١٠ روز کاهش     می یابد.

جمشیدی تخلیه کاتالیستها را با استفاده از دستگاه وکیوم، ویژگی بارز این دوره از تعمیرات اساسی در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: تخلیه کاتالیستها به شیوه قدیمی  به زمانی حدود یک ماه احتیاج دارد تا ١٥٠٠ تن کاتالیست خارج شود، در حالی که این زمان برای انجام این عملیات(تخلیه کاتالیست ) بوسیله دستگاه وکیومی که پیمانکار در اختیار دارد به حدود ده روز کاهش خواهد یافت.

وی واحدهای عملیاتی پالایشگاه را شامل دو بخش واحدهای کاتالیستی و غیر کاتالیستی عنوان کرد و افزود: تعمیرات اساسی این واحدها پس از سه سال برای فعالیت یک دوره سه ساله دیگر انجام می شود.

او با بیان این که واحدهای کاتالیستی هر سه سال یکبار و واحدهای غیر کاتالیستی هر چهار سال یکبار نیازمند انجام تعمیرات اساسی هستند، اظهار کرد: واحدهای مشمول تعمیرات اساسی سال ٩٤ پالایشگاه امام خمینی (ر٠) در سال ٩١ راه اندازی شده است و هم اکنون و به این تعمیرات نیاز دارند.

مدیر عملیات پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند یادآوری کرد: تمام واحدهای فاز ٢ این پالایشگاه را به جز واحد تقطیر، واحدهای کاتالیستی تشکیل می دهند و این واحد نیز در سال گذشته و در یک مرحله تعمیرات اساسی شده است.

جمشیدی ادامه داد: در نخستین تعمیرات اساسی فاز ٢ پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند واحدهای تصفیه باقیمانده نفت خام، واحد RFCC تولید بنزین، واحد نفت گازتولید پروپیلن، واحد تولید پروپیلن، واحدهای تصفیه گاز، همچنین واحد تولید گوگرد طبق برنامه، به طور همزمان و با تاخر و تقدم ده روزه، مورد بازبینی و  تعمیرات اساسی قرار می گیرند.

وی با بیان این که واحد تصفیه باقیمانده نفت خام پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از ٢٠ فروردین ٩٤ بسته و طی چهار روز برای تحویل به پیمانکار در تاریخ ٢٤ فروردین آماده شده است ،گفت: پیمانکار پروژه هم اکنون مشغول تخلیه کاتالیستهای کهنه است تا مجموعه برای شارژ کاتالیست جدید و آمادگی کامل برای فعالیت، برای سه سال آینده وارد مدار شود.

مدیر عملیات پالایشگاه امام خمینی شازند همچنین به تفاوت این دوره از تعمیرات اساسی پالایشگاه با دوره های قبلی اشاره کرد و افزود: با توجه به این که این شرکت، خود نسبت به تامین نیرو اقدام می کرد، مسئولیت تعمیرات اساسی در دوره های قبل بر عهده پالایشگاه بود،اما امسال شیوه کار تغییر یافته، به گونه ای که کار هر بخش به صورت حجمی به پیمانکار واگذار شده است.

جمشیدی تصریح کرد: شروع عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی شازند از واحد ١٤ پالایشگاه از سوی پیمانکار آن (شرکت رامپکو) آغاز شده است و این شرکت با توجه به تجارب کاری داخلی و خارجی خود باید نسبت به تخلیه باقیمانده نفت خام اقدام کند.

وی اظهار کرد: واحدRFCC پالایشگاه نیز از فردا بسته می شود تا در چهار روز برای تحویل به پیمانکار آماده شود.

مدیرعملیات پالایشگاه امام خمینی شازند مدت زمان تعمیر این واحد را ٤٠ روز برشمرد و گفت:این واحد یکی از واحدهای بزرگ و حساس پالایشگاه است که به واسطه گستردگی واحد، راکتورها، برجهای احیا و همه متعلقات به ٤٠ روز زمان برای انجام تعمیرات اساسی نیازمند است.

او با اشاره به انجام تعمیرات اساسی در واحدهای تولید پروپیلن و واحد های تولید گوگرد اظهار کرد: با توجه به این که دهها جزء واحدهای کوچکتر در مقایسه با واحدهای اصلی هستند تعمیرات آنها همزمان با این واحدها انجام می شود و مدت زمان لازم برای تعمیر آنها ٢٢ تا ٢٩ روز پیش بینی شده است.

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۰۶
تعداد بازدید : ۷۸۸