هندی‌ها خواهان گاز ۲سنتی از ایران شدند

هندی‌ها خواهان گاز ۲سنتی از ایران شدند
قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در مذاکرات صورت گرفته با هیئت تجاری هند آنها اعلام کردند که در صورت خوراک ارزان در ایران سرمایه گذاری می‌کنند، گفت: با حذف تحریم هم آمادگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی را نداریم.
محمدحسن پیوندی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر "آیا حضور هندی‌ها در ایران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی مشروط به حذف تحریم‌ها است یا خیر؟" اظهار داشت: در مذاکرات صورت گرفته با هیئت تجاری این کشور صحبتی در این مورد نشد اما هندی‌ها خواهان قیمت ارزان خوراک گازی هستند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت هندی‌ها مذاکرات زیادی برای حضور در طرح‌های پتروشیمی داشته‌اند، گفت: با توجه به نزدیک بودن سواحل خلیج فارس و عمان به کشور هند آنها معتقدند که به‌جای واردات گاز از ایران و تبدیل آن به کود اوره، واحد پتروشیمی در ایران تأسیس کنند اما قیمتی که آنها برای خوراک گازی اعلام کرده‌اند بسیار پایین (دو سنت) است.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه در مذاکرات صورت گرفته با هندی‌ها، آنها حضور خود را مشروط بر رفع تحریم‌ها نکرد‌ه‌اند، گفت: ایران به آنها پیشنهاد داده است که در صورت سرمایه گذاری در مناطق محرومی مانند ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان می‌توانند از تسهیلات دولت استفاده کنند.

پیوندی در پاسخ به این سؤال که تسهیلات مورد نظر برای حضور هندی‌ها چیست، عنوان کرد: در حال حاضر این تسهیلات مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه آنها خواهان تولید 7 تا 8 میلیون تن کود اوره در ایران هستند، خاطرنشان کرد: هندی‌ها برای قیمت خوراک پتروشیمی باید با سطح عالیه کشور به تفاهم برسند.

* قیمت خوراک پتروشیمی در حال نهایی شدن است

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی روزهای پایانی خود را طی می‌کند، گفت: اینکه گفته می‌شود تعیین قیمت خوراک توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال تدوین است درست نیست بلکه این کار با محوریت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با همکاری دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی صورت می‌گیرد.

* دلایل 18میلیون تن ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها اعلام شد

پیوندی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌دلایل قانونی اجازه سرمایه گذاری در طرح‌های پتروشیمی را ندارد، گفت: با توجه به مطالعات عمیقی که در صنعت پتروشیمی صورت گرفته است، بر این اساس مشخص شد در حال حاضر 57میلیون تن ظرفیت پتروشیمی در کشور وجود دارد که 17 تا 18 میلیون تن آن خالی است، از این مقدار 7 تا 8 میلیون تن مربوط به کمبود خوراک گازی است.

وی ادامه داد: این کمبود خوراک مربوط به عقب‌ماندگی فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی و بخش گازی است، بخشی دیگر نیز مربوط به مشکل خروج مدیریت واحدهای پتروشیمی از مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

* امسال صادرات پتروشیمی با مصرف برابر می‌شود

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه سال گذشته 4میلیون تن تولید پتروشیمی نسبت به سال 92 افزایش یافت، گفت: این افزایش تولید مربوط به زمستان خوب بود؛ یعنی اینکه در زمستان سال گذشته کمبود خوراک گازی نداشتیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود که امسال فروش کل محصولات پتروشیمی کشور چه در بخش داخلی و چه صادرات به 32 میلیون تن برسد که سهم صادرات و مصرف داخلی با یکدیگر برابر است. همچنین ارزش فروش این مقدار محصولات بیش از 22 میلیارد دلار می‌شود که سهم صادرات از این رقم 10 میلیارد دلار است.

پیوندی یکی از مشکلات صنعت پتروشیمی را نبود رگولاتوری قانونمند اعلام کرد و گفت: باید رگولاتوری مورد تأیید یک مرجع معتبر مانند مجلس و دولت در صنعت پتروشیمی ایجاد شود چرا که بیشتر مشکلات واحدهای واگذار شده به بخش خصوصی را تنها می‌توان با ایجاد چنین رگولاتوری برطرف کرد.

* پتروشیمی امیرکبیر 6 ماه بدون مدیرعامل

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مشکلات واحد پتروشیمی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: به‌دلیل نبود رگولاتوری در صنعت پتروشیمی این واحد پتروشیمی حدود 6 ماه است که بدون مدیرعامل اداره می‌شود، همین موضوع نیز موجب شده که پتروشیمی امیرکبیر در سال گذشته دو بار وارد تعمیرات اساسی شود. دلیل اینکه تاکنون برای این واحد مدیرعامل انتخاب نشده است این است که سهامداران نمی‌توانند روی یک فرد توافق کنند. در صورتی که اگر رگولاتوری وجود داشت این اتفاق برای این واحد نمی‌افتاد.

وی با تشریح نقشه راه صنعت پتروشیمی گفت: در حال حاضر طرح‌های در دست اجرا امکان افزایش 60 میلیون تنی ظرفیت محصولات پتروشیمی را فراهم کرده است، با توجه به مقدار خوراک موجود در دسترس امکان افزایش 60 میلیون تن ظرفیت دیگر در صنعت پتروشیمی وجود دارد که به‌طور کلی می‌توان ظرفیت تولید این صنعت را تا سال 1404 به 180 میلیون تن افزایش داد.

* با حذف تحریم هم آمادگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی نخواهیم داشت

پیوندی با اشاره به اینکه در صورت توافق هسته‌ای و حذف تحریم‌ها ایران آمادگی لازم را برای حضور سرمایه گذاران خارجی به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها ندارد، گفت: پیام من به بخش خصوصی این است که هم اکنون می‌توانند زیرساخت‌های مورد نیاز ساخت واحدهای پتروشیمی را در سواحل خلیج فارس و عمان آماده سازی کنند و سود زیادی در این زمینه به‌دلیل بالا رفتن قیمت زمین به دست بیاورند.

وی گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل را دارد و حتی می‌توان به او جایزه صلح نوبل را داد، با توجه به اقداماتی که وزیر امور خارجه در زمینه مذاکرات هسته‌ای انجام داده است، امیدواریم که تحریم‌ها حذف شوند، اما تا قبل از رفع تحریم‌ها باید زمینه را برای توسعه صنعت پتروشیمی فراهم کرد.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این سؤال که آیا تخفیف قیمت خوراک شامل حال سرمایه گذاران خارجی هم می‌شود، گفت: در قانون به‌صراحت اشاره‌ای به سرمایه گذار داخلی و یا خارجی نشده است. در صورت تردید در این موضوع باید از شورای نگهبان استفسار کرد.

پیوندی با تأیید این موضوع که دانش فنی نقطه ضعف صنعت پتروشیمی است، گفت: در نقشه راه صنعت پتروشیمی اولویت‌های دستیابی به فناوری مشخص شده، همچنین برای دستیابی به دانش فنی مورد نیاز همکاری صنعت با دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۳۹
تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۱۳