ساخت سد تنگ‌سرخ اشتباه بود

ساخت سد تنگ‌سرخ اشتباه بود
مدیرکل محیط زیست فارس معتقد است: اجرای طرح سد تنگ‌سرخ در شیراز، به لحاظ مشکلاتی که در آینده برای اکوسیستم ایجاد خواهد کرد، از اساس کاری اشتباه بوده و به‌همین دلیل توقف آن در هر مقطعی به نفع شهر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، منطقه فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ممکن است جاری شدن آب در رودخانه خشک، برای زیبایی ظاهری شهر و اقدامات تفریحی مناسب باشد اما زیان این اقدام در آینده گریبان شهر را خواهد گرفت.

وی با یادآوری اینکه بستر رودخانه خشک ویژگی‌های خاصی دارد و نفوذ‌پذیری آن بسیار بالا است، افزود: مفروض بر اینکه آب در این رودخانه جاری شود، بخشی از آن در زمین فرو می‌رود، بخشی در مسیر تبخیر و تعریق می‌شود و اگر به پایین‌دست برسد مابقی صرف امور کشاورزی خواهد شد، بنابراین سهمی برای دریاچه مهارلو نمی‌ماند.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: بخشی از آب دریاچه مهارلو در شرق شیراز توسط آب‌های جاری و سیلاب‌های فصلی که در رودخانه خشک جاری می‌شود، تامین می‌شده است. حتی اگر این حق‌آبه 5 درصد کل حق‌آبه مورد نیاز دریاچه مهارلو باشد، ایجاد سد تنگ‌سرخ، این موضوع را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آب جاری شده هنگام سیلاب و در سایر فصول برای رودخانه و محیط زیست مضر نیست اما آبی که به‌لحاظ ایجاد سد در رودخانه به شکل دائمی جاری شود، مضر انگاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: جاری شدن سیلاب و آبهای فصلی یک موضوع طبیعی است اما ایجاد سد و مهار آب و رهاسازی در زمان‌های مشخص، اقدامی مصنوعی خواهد بود که تاثیری متفاوت دارد.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: در گذشته رودخانه خشک شیراز در بیشتر روزهای سال، آب داشته و تنها حجم آب کم یا زیاد می‌شده ولی امروزه به‌دلیل تغییراتی که در شرایط جوی و اکوسیستم در سراسر جهان به‌وجود آمده و همچنین توسعه شهر و شهرنشینی در شیراز، در اغلب روزهای سال، این رودخانه خشک است.

این مقام مسئول همچنین گفت: استان فارس و شیراز در تدوین و اجرای طرح ساماندهی تالاب‌ها، یک گام جلوتر از کشور قرار دارد. اخیرا در کشور طرح جامع تالاب‌ها برای هفت تالاب تصویب شده است اما در استان فارس، این طرح در سال‌گذشته نهایی شد و از امسال نیز اعتبارات آن مشخص شده و اجرایی خواهد شد. طرح جامع ساماندهی تالاب‌های استان فارس برای تمام تالاب‌های دچار مشکل استان اجرایی می‌شود اما تالاب‌های پریشان و بختگان در اولویت قرار دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته حفاظت از آب و خاک در دستور کار بود و از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی برای مدیریت بهتر این عرصه‌ها استفاده شد.همچنین طرح جامع مدیریت پسماند که به تائید محیط زیست رسیده، با تائید در کارگروه استان به شهرداری‌ها ارجاع شده که برای مدیریت پسماندهای عادی در فارس یک گام اساسی محسوب می‌شود.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلودگی‌های آب در سه نقطه استان فارس، از راه‌اندازی آزمایش فیزیکی و شیمیایی آب برای اولین‌بار در فارس خبر داد و گفت: دستورالعمل مدیریت خاک‌های آلوده تدوین شده که اجرایی خواهد شد.

وی از پیش‌بینی طرح‌های این اداره کل برای ارائه به هیات دولت در سفر به استان خبر داد و خاطرنشان کرد: پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌ها، آسیب‌های خشکسالی و تداوم تغییر کاربری اراضی ملی، تامین اعتبار برای نصب تجهیزات و فناوری‌های نوین پایش مناطق، ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در 15 نقطه، تکمیل تصفیه‌خانه شماره 2 شیراز، طرح انتقال آب از سد نرگسی، نوسازی سیستم حمل و نقل محیط‌زیست، صدور مجوز بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز و راه‌اندازی ایستگاه‌ ماهواره‌ای سنجش آلودگی هوا و ایجاد مرکز درمانگاهی حیات وحش از جمله موارد مد نظر برای ارائه به هیئت دولت است.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: کل‌طرح‌های مورد نظر اداره کل محیط زیست فارس برای ارائه در سفر هیئت دولت، اعتباری بالغ بر 36 میلیارد تومان نیاز دارد. به عنوان مثال برای ساخت درمانگاه حیات وحش در منطقه حفاظت شده بمو 2 میلیارد و 600 میلیون، طرح تصفیه‌خانه دوم شیراز 70 میلیارد تومان و 13 میلیون یورو و انتقال آب از سد نرگسی 60 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به ورود ریزگردها در هفته گذشته به استان فارس، گفت: هم اینک در استان فارس تنها 2 ایستگاه پایش ثابت و 2 ایستگاه پایش سیار داریم که این تعداد به‌هیچ عنوان کافی نیست.

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به مرگ 2 قلاده پلنگ در ماه‌ گذشته در سطح استان فارس، گفت: پلنگ هیچ خطری برای انسان ندارد، اگر انسان‌ها برای او ایجاد خطر نکنند، این حیوان مشکلی برای انسان ندارد.

وی اضافه کرد: ایجاد درمانگاه و قرنطینه حیات وحش در منطقه حفاظت شده بمو ضروری است.

ابراهیمی‌کارنامی با قدردانی از تشکل‌های فعال در زمینه محیط زیست، در خصوص موضوع سگ‌کشی در شیراز گفت: پیگیری‌های زیادی انجام شده و به دلیل اینکه این اداره کل در موضوع حیات وحش مسئولیت دارد، مسائل را دنبال کرده‌ایم و امیدواریم که مقصر اصلی پیدا شود. به هیچ عنوان نباید به هیچ یک از دستگاه‌ها در این خصوص اتهام وارد کرد. این اداره کل نیز شکایتی تهیه کرده که رونوشت آن به فرمانداری شیراز و معاون استاندار فارس ارسال شده است.

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۰۲۹