انتقال ستاد پایانه‌های نفتی کشور از خارک به شیراز/مخالفت بوشهریها

انتقال ستاد پایانه‌های نفتی کشور از خارک به شیراز/مخالفت بوشهریها
مقدمات انتقال ستاد پایانه‌های نفتی ایران از استان بوشهر به استان فارس انجام شده است و این در حالیست که بوشهری‌ها از این تصمیم ناراضی و نگران هستند.
 این روزها با تلاش‌های صورت گرفته، ستاد پایانه‌های نفتی ایران که هم اکنون در جزیره خارک مستقر است به استان فارس منتقل خواهد شد. این در حالی است که پایانه‌های نفتی ایران هیچ سنخیتی در استان فارس ندارد؛ چرا که استان فارس هیچ پایانه نفتی ندارد و تاسیسات پایانه‌های نفتی در جنوب ایران در خارک و عسلویه و ماهشهر مستقر است و استقرار دفاتر ستادی پایانه‌های نفتی در شیراز سوال‌برانگیز است.

جزیره خارک به عنوان قطب صادراتی نفت ایران است و ۹۵ درصد از نفت خام کشور از این جزیره صادر می‌شود و استقرار دفتر ستادی پایانه‌های نفتی در این جزیره بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

هر چند انتظار است که دولت توجه بیشتری به مناطق محروم کشور داشته باشد ولی انتقال چنین دفاتری از استانی محروم به استانی برخوردار می‌تواند کمک‌های اندک این صنایع به محیط پیرامونی در مناطق محروم را ملغی کند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/07/4/1633521.jpg

دستورالعمل و تصمیم دولت را در این زمینه اجرا می‌کنیم

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انتقال دفتر پایانه‌های نفتی ایران از جزیره خارک به شیراز از مصوبات دولت قبل بوده است که در این دولت اجرایی می‌شود.

سید پیروز موسوی اضافه کرد: این تصمیم مربوط به چندین سال قبل است و ما نیز در صورت تاکید دولت بر اجرای این مصوبه، آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مقدمات اجرای این مصوبه انجام شده است، ادامه داد: ما موظفیم که دستورالعمل‌ و مصوباتی که به ما می‌رسد را اجرایی کنیم.

مخالفت بوشهری‌ها با تصمیم دولت برای انتقال دفتر پایانه‌ها

این موضوع در روزهای اخیر به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در محافل مختلف و به ویژه در فضاهای مجازی مطرح است و مردم استان بوشهر به صورت جدی با این تصمیم دولت مخالف هستند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/19/4/1665825.jpg

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: پیگیری‌های زیادی را در این زمینه داشته‌ایم ولی هنوز چیزی را با قطعیت نمی‌توانیم اعلام کنیم.

عبدالکریم جمیری با اعلام مخالفت خود با این تصمیم، اضافه کرد: این موضوع را از مراکز مربوط پیگیری می‌کنیم و پس از حصول نتیجه، آن را اعلام خواهیم کرد.

انتقال دفتر پایانه‌های نفتی به شیراز توجیه‌پذیر نیست

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دولت انتقال دفاتر شرکت‌ها و نهادها از تهران به دیگر شهرها است که موضوع انتقال دفتر پایانه‌های نفتی نیز به شیراز مطرح شد.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه زیرساخت‌ها در این شهر مهیا نبود، بخشی از زیرساخت‌ها در تهران و بخشی هم در جزیره خارک مستقر شد.

وی اقماری بودن کار در جزیره خارک را به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده و دلیل عنوان شده برای انتقال ستادپایانه‌های نفتی از جزیره خارک به شهری دیگر عنوان کرد و افزود: این موضوع به مصوبه دولت قبل مبنی بر انتقال دفتر پایانه‌ها از خارک به شیراز مربوط می‌شود.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال این دفتر به شیراز توجیه‌پذیر نیست، اضافه کرد: پایانه‌های نفتی در عسلویه و خارک و ماهشهر قرار دارد و چرا باید این دفتر به شیراز منتقل شود.

بوشهر بهترین نقطه برای استقرار دفتر پایانه‌های نفتی است

وی گفت: ۲۰۰ نفر از کارکنان ستادی پایانه‌های نفتی ایران که ۱۳۰ نفر از آنها تهرانی هستند به صورت اقماری در این جزیره کار می‌کنند و دائم در حال رفت و آمد هستند که هدف دولت خروج از کار اقماری در این جزیره بود.

موسوی‌نژاد از بوشهر به عنوان بهترین محل برای استقرار دفاتر ستادی پایانه‌های نفتی ایران یاد کرد و افزود: بوشهر دسترسی مناسبی به جزیره خارک و عسلویه و ماهشهر دارد و شیراز وضعیت به مراتب بدتری دارد.

وی ادامه داد: در مذاکراتی که با مسئولان صنعت نفت در این زمینه داشتیم به ما گفتند که این موضوع مصوبه دولت قبل بوده است و ما هم خواستیم که این مصوبه را لغو کنند و این دفتر را در بوشهر مستقر کنید.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/19/4/1665824.jpg

مسئولان مربوطه اعتراض ما را در این زمینه وارد می‌دانند

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان مربوطه پاسخ جدی در مقابل اعتراض‌های ما نداشته‌اند، اضافه کرد: نشست‌هایی را هم هفته‌ها آینده با مهندس جوادی و دیگر مدیران نفتی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا به توافق مناسبی در این زمینه برسیم.

وی تاکید کرد: پایانه‌های نفتی در چندین نقطه وجود دارد ولی ستاد آن می‌تواند از جزیره خارک منتقل شود که بهترین شهر برای استقرار آن بوشهر است، چرا که به چند پایانه فعال نفتی کشور نزدیک است.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد گفت: مسئولان مربوطه نیز اعتراض ما را در این زمینه وارد می‌دانند و برای دستیابی به توافق مناسب در تلاش هستیم و امیدواریم که شاهد استقرار این دفتر در بوشهر باشیم.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۰:۳۶
مهر |
تعداد بازدید : ۴۹۳