تلاش NPC برای ایجاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا

تلاش NPC برای ایجاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا
معاون وزیر نفت با تاکید بر این که بورس کالا ارتباط مستقیم میان تولید کننده و مصرف کننده را از میان برده است، گفت: هم اکنون به دنبال راهکاری برای امضای قراردادهای بلند مدت در بورس هستیم.

عباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که بورس کالا ارتباط مستقیم میان تولید کننده و مصرف کننده را از میان برده است، گفت: در گذشته زمانی که محصول با مشکلات کمی و کیفی همراه بود خریدار می توانست با یک تماس، انتقاد یا خواسته خود را به تولید کننده ارائه دهد، در حالی که امروزه در فضای بورس این امکان وجود ندارد.

وی با بیان این که معامله در بورس کالا برای تامین نیازهای کوتاه مدت و مقطعی مناسب است، گفت: سرمایه گذاران خارجی برای توسعه در بخشهای پایین دستی صنعت پتروشیمی باید بتوانند برای ارزیابی اقتصاد تولید خود قراردادهای بیش از ١٠ سال در بورس برای خرید خوراک امضا کنند، از این رو هم اکنون به دنبال راهکاری برای این موضوع هستیم.

شعری مقدم ادامه داد: با توجه به نبود امکان امضای قراردادهای بلند مدت در بورس ایران هم اکنون سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش صنایع تکمیلی در کشور سرگردان هستند، زیرا کارخانه دار یا سرمایه گذار تمایل به برنامه ریزی بلند مدت و سالانه دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: اگر بخواهیم طبق اصول بازارهای جهانی در کشور مبادلات محصولات پتروشیمی داشته باشیم باید بورس یکی از کانالهای معامله باشد نه تنها کانال، البته در این کانال خریداران و فروشندگان هر دو باید منافع خود را در آن ببینند.

وی در باره آخرین وضع تعیین فرمول بلند مدت نرخ خوراک پتروشیمی ها اظهار داشت: بر اساس قانون وزارت خانه های نفت، اقتصاد و دارایی و صنعت و معدن و تجارت تنها چهار ماه فرصت دارند تا این فرمول را نهایی کنند.

به گزارش شانا، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش تر گفته بود که ساخت و تکمیل زیرساختها همگام با افزایش تامین مالی طرح های توسعه ای می تواند جانی تازه به صنعت پتروشیمی کشورمان بدهد و در این مسیر آماده همکاری و تعامل با علاقه مندان به سرمایه گذاری هستیم و زمینه برای حضور سرمایه گذاران فراهم است.

وی با اشاره به امکان جذب سرمایه گذاری جدید داخلی و خارجی در سال ٩٤ با توجه به فضای مثبت موجود در کشور،‌ اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیتهای فراوانی برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران موجود است و با همدلی و همکاری می توانیم جهش دوم این صنعت را با جذب سرمایه گذاریهای جدید محقق کنیم.

شعری مقدم با بیان این که پارسال با وجود همه چالشهای موجود در مسیر توسعه و نیز تولید محصولات، سهم پتروشیمی در اقتصاد کشور افزایش یافت گفت: پارسال در جذب سرمایه گذاریهای تازه برنامه های پیش بینی شده محقق نشد و امید می رود امسال بتوانیم سرمایه های تازه داخلی و خارجی را وارد صنعت پتروشیمی کنیم.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۴۴۶