مجوز ساخت 13 پالایشگاه خصوصی صادر شد

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری از صدور مجوز ساخت 13 پالایشگاه جدید به بخش خصوصی در سال جاری خبر داد.
محسن خجسته مهر، ضمن ابراز این که: ظرفیت این واحدها در مجموع یک میلیون بشکه نفت خام بوده و پیش‌بینی شده است از 13 پالایشگاه یاد شده، خوراک دو پالایشگاه از خارج کشور تامین شود، تصریح کرد: مجموع خوراک نفت خام سبک، سنگین و فوق سنگین پالایشگاه‌های یاد شده حدود 900 هزار بشکه در روز است.
خجسته مهر ظرفیت کنونی پالایشی کشور اعم از نفت خام و میعانات گازی را یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: با احداث 7 پالایشگاه مصوب و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در شرایط کنونی، ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور به سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز افزایش می یابد که دو میلیون و 800 هزار بشکه این خوراک را نفت خام تشکیل می‌دهد.
معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان این که در اصل 44 قانون اساسی مشوق هایی پیش بینی هایی برای جذب بخش خصوصی انجام شده است، اظهار داشت: همچنین بخش خصوصی می توند با استفاده از تسهیلات بانکی، اقدام به مشارکت در ساخت پالایشگاه های جدید کنند.
امکان صادرات بنزین پالایشگاه های جدید از سوی بخش خصوصی
خجسته مهر با تاکید بر این که با حجم پالایشگاه های یاد شده، ایران به یک صادر کننده عمده بنزین تبدیل خواهد شد، افزوددر صورتی که بخش خصوصی به ساخت پالایشگاه های جدید (13 پالایشگاه) مبادرت ورزد، این امکان برای آنها نیز وجود دارد که با تامین بنزین مورد نیاز وزارت نفت، مابقی را صادر و در این زمینه نیز منتفع شود.
معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری اظهار داشت: با آماده شدن این پالایشگاه ها، وزارت نفت خوراک واحدهای پالایشی جدید را تامین خواهد کرد.
وی سیاست وزارت نفت در واگذاری ها را انتقال مدیریت و التزام بخش خصوصی به تعهدها خواند و گفت: تداوم سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی، یکی از مهم‌ترین تعهدهای این بخش است.
خجسته مهر تصریح کرد: از نظر وزارت نفت، واگذاری به معنای رهاسازی نیست و وزارت نفت با کمک به بخش خصوصی، بر توانمند کردن آن تاکید دارد.
وی 
تاکید کرد: زمینه انتقال مدیریت قبل از انتقال مالکیت ضروری است؛ در غیر این صورت با وجود انتقال مالکیت به بخش خصوصی، مدیریت همچنان دولتی باقی می‌ماند.
معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی نظارت بر منابع هیدروکربوری پیش تر نیز از توافق با سازمان خصوصی سازی و هیئت عالی واگذاری برای واگذاری دو پالایشگاه به طور کامل (20 درصد کل پالایشگاه‌ها) به وزارت نفت خبر داده و اعلام کرده بود: 80 درصد باقی مانده پالایشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود، ضمن آن که سهم 20 درصد وزارت نفت از فعالیت بازار محفوظ بماند.
خجسته مهر هدف از این اقدام را تامین منابع لازم برای پروژه، انتقال مدیریت به بخش خصوصی و جلوگیری از تصدی گری وزارت نفت برشمرده و افزوده بود: هیئت عالی واگذاری باید این موضوع را به تصویب هیئت وزیران برساند که با اخذ مصوبه، عملیاتی خواهد شد.
۴ آبان ۱۳۸۹ ۱۶:۱۰
اکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۴۷۹