سلطه نفتی آمریکا امسال تمام می‌شود

سلطه نفتی آمریکا امسال تمام می‌شود
سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) اعلام کرد: تقاضا برای نفت این سازمان در سال 2015 افزایش خواهد یافت چرا که این سازمان در حال پیروزی در جنگ قیمتگذاری برابر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکایی از طریق بیرون راندن آنها از بازار است.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه تایم، اوپک در گزارش ماهانه خود که 16 آوریل منتشر شد اعلام کرد: افزایش فرآورده‌های پالایشگاهی در جهان تحت تاثیر افزایش تقاضای فصلی در تابستان در کنار ارتقای حاشیه سود پالایشگاه‌ها، احتمالا به افزایش تقاضای نفت خام در ماه‌های آتی منجر خواهد شد.

اوپک پیش‌بینی کرد: تقاضای نفت این سازمان در سه ماهه اول 2015 به‌طور متوسط روزانه 29 میلیون و 270 هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان در گزارش ماه مارس روزانه 80 هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

در همین حال اوپک اعلام کرد، مجموع تولید این سازمان به دلیل کاهش تولید آمریکا و دیگر تولید‌کنندگان خارج از اوپک، روزانه تنها 680 هزار بشکه افزایش خواهد یافت که کمتر از انتظارات قبلی مبنی بر افزایش روزانه 850 هزار بشکه‌ای است.

به نظر می‌رسد آمریکا هدف اصلی اوپک باشد، چرا که این سازمان در نشست ماه نوامبر در وین، به رغم کاهش قیمت نفت که ناشی از مازاد عرضه بود، تحت هدایت عربستان با حفظ سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای موافقت کرد.

متوسط قیمت جهانی نفت در اواخر ژوئن سال گذشته شروع به کاهش کرد و از حدود 110 دلار در هر بشکه به حدود 50 دلار در ماه ژانویه سقوط کرد. بهای بهای نفت در حال حاضر قدری افزایش یافته و به حدود 60 دلار رسیده است.

لورنس فینک، مدیرعامل موسسه بلک راک بزرگترین شرکت مدیریت دارایی در جهان اخیرا در گفتگو با شبکه ان بی سی گفت: قیمت هر بشکه نفت در سال جاری احتمالا کمتر از 60 دلار و بیشتر از 80 دلار نخواهد شد.

مازاد عرضه اولیه عمدتا ناشی از توسعه نفت شیل آمریکا بود که این کشور را از بزرگ‌ترین مشتری نفت اوپک به یک رقیب تبدیل کرد. اما استخراج نفت شیل مستلزم حفاری هیدرولیک است که بسیار گران‌تر از حفاری‌های متعارف تمام می‌شود و اگر قیمت نفت به کمتر از مرز 60 دلار در هر شبکه برسد، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

اوپک در گزارش خود افزود: تولید‌کنندگان آمریکایی در حال حس ‌کردن این فشار قیمتی هستند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت با استناد به اطلاعات شرکت خدمات میادین نفتی بیکرهیوز اعلام کرد: شمارش سکوهای حفاری نفت در آمریکا تا 15 ماه مارس 238 مورد کاهش یافته و به تنها 1110 سکوی فعال رسید. این سازمان همچنین به کاهش مجوز حفاری‌ها اشاره کرد.

در نتیجه اوپک اعلام کرد که انتظار دارد عرضه نفت آمریکا در سه ماهه دوم امسال به حدود 13 میلیون و 650 هزار بشکه در روز برسد و سپس روند نزولی بگیرد و در ماه‌های باقی ‌مانده سال کاهش پیدا کند. این امر همچنین درباره تولید نفت کانادا نیز صدق می‌کند. انتظار می‌رود در پی کاهش اخیر در تعداد سکوها، رشد تولید نفت آمریکا و شن‌های نفتی کانادا کندتر شود.

در این گزارش به نقل از منابع مستقل اوپک در ماه مارس روزانه 30 میلیون و 790 هزار بشکه نفت تولید کرد که روزانه 800 هزار بشکه بیشتر از تولید این سازمان در ماه فوریه است. این افزایش میتواند ناشی از افزایش تولید نفت عربستان، عراق و لیبی باشد.

اوپک افزود: تقاضای جهانی نفت این سازمان در سال جاری با قدری افزایش به متوسط 29 میلیون و 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید. تقریبا دو سوم رشد تقاضای نفت در سال 2015 از جانب چین، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و خاورمیانه خواهد بود.

در همین حال این گزارش افزود: انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت تولیدکنندگان خارج اوپک حدود 165 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند و به 680 هزار بشکه در روز برسد.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۴۷۷