تبعات زیست محیطی ساخت سد در خوزستان

تبعات زیست محیطی ساخت سد در خوزستان
مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: سدسازی در استان خوزستان با هدف تولید برق انجام می‌شود اما همواره از تبعات زیست محیطی آن چشم‌پوشی می‌شود.

سیدحسین فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ‌خوزستان، اظهار کرد: زندگی مردم خوزستان بارها به مخاطره افتاده و نمونه بارز آن به مخاطره افتادن بخش کشاورزی ناشی از سدسازی به ویژه سد گتوند است. هر نوع اعتراضی به این پروژه‌ها، اعتراض به پیشرفت قلمداد خواهد شد، در حالی‌که حقیقت چیزی غیر از این است.

وی خاطرنشان کرد: در خوزستانی که معضل سدسازی، زندگی زیست محیطی- اجتماعی مردم آن را تهدید می‌کند می‌توان از تجهیزات انرژی خورشیدی جهت تولید برق به جای سدسازی استفاده کرد و وزیر نیرو نیز معتقد است که مسیر مصرف انرژی در تولید برق را باید به سمت انرژی‌های پاک تغییر داد.

فاضلی ادامه داد: جدای از تهدیدهای زیست محیطی ناشی از سدسازی، آلودگی زیست محیطی از تبعات قابل توجه نیروگاه‌های استان به شمار می‌رود که این مساله هر از گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما در مقابل، نیروگاه‌های خورشیدی عاری از آلودگی زیست محیطی هستند.

وی با بیان اینکه خوزستان برای تولید انرژی خورشیدی بسیار مستعد است، بر لزوم تلاش نمایندگان وزارت نیرو در استان در این خصوص، تاکید و خاطرنشان کرد: باید به دنبال سرمایه‌گذاری بزرگ در جهت استفاده از این نوع انرژی باشیم تا در این زمینه همگام با دیگر کشورها حرکت کنیم و بر این باور باشیم که این نوع انرژی همیشه در حال تولید و زایش است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون افزود: خوزستان به طور متوسط سالیانه از 300 روز خورشیدی با تابش تقریبی روزانه 5 کیلو وات ساعت برخوردار است که با توجه به این ظرفیت می‌تواند سهم عمده‌ای را در استفاده از انرژی خورشیدی به خود اختصاص دهد و حتی اعتقاد مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر این است که در بیابان‌های لم ‌یزرع خوزستان، ظرفیت قابل قبولی برای تامین برق وجود دارد.

فاضلی خاطرنشان‌کرد: بر اساس نظر وزیر نیرو محدودیتی برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی وجود ندارد و در این راستا ظرفیت‌های بومی خوبی برای ساخت پنل‌های خورشیدی ایجاد شده است. به این ترتیب شواهد جهانی و کشوری نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی به عنوان منبع قابل توجه‌ای برای تولید برق مطرح است.

وی افزود: نامگذاری سال 2015 از سوی یونسکو به نام سال جهانی نور، نشان از اهمیت این موضوع دارد و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) این است که تا سال 2050 میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق در جهان تبدیل خواهد شد. در این راستا کشورهایی همچون ژاپن، چین، آلمان، تایوان و آمریکا توانستند با سیاستگذاری‌ها و مکانیسم‌های حمایتی مناسب، ظرفیت‌های برق خورشیدی خود را در طول زمان افزایش دهند و در ایران نیز سعی شده است تا از قافله عقب نمانیم.

فاضلی بیان کرد: به عنوان مثال سیاستگذاری وزارت نیرو بر این است که اگر کسی در منزل خود از انرژی خورشیدی استفاده کند تا 50 درصد هزینه آن را پرداخت کند و تا 50 درصد هزینه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی را نیز متقبل شود و در صورتی که مشترکان برق مازاد بر مصرف داشته باشند به‌ صورت تضمینی هر کیلو وات ‌ساعت را با نرخ 465 تومان از آنها خریداری کند.

وی ادامه‌داد: امروزه مباحث زیست‌محیطی به مسائل روز جهان تبدیل ‌شده است و بیشتر پژوهش‌ها، اختراعات و اکتشافات با این سمت ‌و سو دنبال می‌شوند و به اعتقاد هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، بی‌توجهی به انرژی‌های تجدیدپذیر و مصرف بیش از اندازه از انرژی‌های تجدیدناپذیر موجب بروز شرایط اقلیمی موجود در ایران شده است.

فاضلی اضافه کرد: به اعتقاد پدر کویرشناسی ایران، می‌توان با سیاست‌گذاری مسئولان و ترویج فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی، از استفاده بیش از حد منابع آبی برای تولید برق جلوگیری کرد. ترویج فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی از طریق برگزاری نمایشگاهی جهت آشناکردن مردم با آبگرمکن‌های خورشیدی، اجاق خورشیدی، آب‌شیرین‌کن خورشیدی و غیره ضروری است. از این طریق علاقه‌مندان ایرانی و بین‌المللی می‌توانند محصولات و خدمات خود را در حوزه صنعت انرژی خورشیدی در فضای مناسبی معرفی کنند و مردم از مزیت‌های این تکنولوژی با ره‌آورد پاک‌بودن به‌طور کامل آشنا شوند تا زمینه فرهنگ‌سازی و مثبت‌نگری به استفاده از انرژی خورشیدی فراهم شود. به عنوان مثال، نظر مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو (سانا) این است که به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور، قیمت برق خورشیدی گران است، در حالی‌که اگر مردم از انرژی خورشیدی استفاده کنند در طولانی مدت برای آنها مقرون به صرفه‌تر از قیمت برق فعلی خواهد بود.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون تصریح کرد: با توجه به این‌که هزینه تهیه پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی می‌تواند برای برخی از مردم زیاد باشد، دولت باید راهکاری اتخاذ کند تا فشار تأمین این هزینه از سبد مردم کم شود. در حال حاضر تعداد کمی از کارخانه‌های تولیدی در داخل کشور به دلیل تقاضای پایین و قیمت تمام شده بالای تولید، پنل‌های خورشیدی تولید می‌کنند اما در صورتی که تقاضا بالا برود، قیمت تمام شده هم کاهش می‌یابد و مردم امکان خرید و استفاده را خواهند داشت.

وی یادآور شد: تحریم‌های خارجی سرعت سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه انرژی خورشیدی را در ایران کاهش داده است، اما نباید فراموش کرد که ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق به دلیل تابش‌های خورشیدی در خوزستان وجود دارد که نباید به راحتی مورد غفلت قرار گیرد.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۳۲
تعداد بازدید : ۴۵۷