صادرات نفت عراق کاهش می‌یابد

صادرات نفت عراق کاهش می‌یابد
صادرات نفت عراق در ماه آوریل تاکنون به روزانه دو میلیون و 920 هزار بشکه در روز تنزل کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آمار بارگیری نفتکش‌ها و منابع صنعت نفت حاکی از این است که اگرچه صادرات عراق همچنان نزدیک به سطوح بی سابقه است اما در ماه آوریل تا به امروز به روزانه دو میلیون 920 هزار بشکه در روز تنزل کرده است.

صادرات نفت عراق در ماه جاری کمتر از رقم بی سابقه روزانه دو میلیون و 980 هزار بشکه ثبت شده در ماه مارس است.

آمار کشتیرانی و منابع صنعت نفت نشان می‌دهد صادرات نفت عراق از پایانه‌های جنوبی این کشور در 19 روز نخست آوریل به طور متوسط روزانه دو میلیون و 500 هزار بشکه بوده که کمتر از صادرات روزانه دو میلیون و 710 هزار بشکه ای از پایانه‌های جنوبی در ماه مارس است.

آمار بارگیری‌ها حاکی از این است که از طرف دیگر، صادرات از شمال این کشور و از طریق بندر جیحان ترکیه شامل نفت کرکوک و کردستان عراق در این ماه به طور متوسط روزانه 420 هزار بشکه بوده که بالاتر از صادرات روزانه 270 هزار بشکه ای شمال عراق در ماه مارس بوده است.

یکی از منابع صنعت نفت عراق که روی صادرات این کشور نظارت دارد گفت: صادرات عراق در ماه آوریل تقریبا کاهش یافته است.

میادین جنوبی عراق که با کمک شرکتهای خارجی توسعه یافته است بخش عمده نفت عراق را تولید میکنند و این پایانه ها خروجی اصلی نفت این کشور به بازارهای جهانی هستند. این میادین از مناطق تحت کنترل داعش دور هستند و از این رو به رغم ناآرامیهای این کشور به تولید خود ادامه می‌دهند.

صادرات نفت شمال عراق در بیشتر ماههای سال 2014 تعطیل بود و در ماه دسامبر گذشته پس از توافق بین بغداد و دولت کردستان عراق از سرگرفته شد. جریان نفت در خط لوله کرکوک- جیحان به تدریج افزایش یافته و به نظر می‌رسد در روزهای اخیر بیشتر شده است.

عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق اخیرا گفت مقدار افزایش یافته کمتر از روزانه سه میلیون و 100 هزار بشکه است.

عراق افزایش صادرات نفت خود را در سال 2015 هدفگذاری کرده است ولی این هدف قطعی نیست. شرایط بد جوی، مشکلات فنی و ناآرامیها موانع سرراه افزایش صادرات نفت عراق است و می‌تواند در آن اختلال ایجاد کند.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۴۹۱