تلاش اروپا برای احیای «ترانس خزر» علیرغم مخالفت کشورهای منطقه

تلاش اروپا برای احیای «ترانس خزر» علیرغم مخالفت کشورهای منطقه
اتحادیه اروپا علیرغم مخالفت ایران و روسیه بار دیگر از جمهوری آذربایجان و ترکمنستان خواست موضوع انتقال خط لوله گاز ترانس خزر را در دستور کار خود قرار دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان، «ماروش شوچویچ» معاون امور انرژی در کمیسیون اروپا در مصاحبه با روزنامه کامرسانت روسیه از کمیسیون اروپا از جمهوری آذربایجان و ترکمنستان خواست مجددا طرح خط لوله گازی «ترانس خزر» را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: کمیسیون اروپا از دولت‌های جمهوری آذربایجان و ترکمنستان خواسته است، یادداشت تفاهم امضاء شده در سال 2011 میلادی در خصوص طرح احداث خط لوله گازی را تجدید نمایند.
این مقام مسئول در امور انرژی در کمیسیون اروپا می‌افزاید که کمیسیون اروپا منتظر دریافت پاسخ از باکو و عشق‏‌آباد در این زمینه است.
ماروش شوچویچ گفت: ترکمنستان تمایل خود را در زمینه صدور گاز به اروپا از این مسیر نشان داده است.
گفتنی است طرح احداث خط لوله گازی ترانس خزر به علت مخاطراتی زیست محیطی منطقه با مخالفت روسیه و ایران مواجه شده است.
همچنین ایران و روسیه معتقدند هرگونه اقدام برای احداث خط لوله نفت و گاز در دریای خزر قبل از تعیین رژیم حقوقی جدید دریای خزر نقض مقررات و حقوق بین‌الملل محسوب می‏‌شود.

این در حالی است که رئیس جمهور ترکمنستان دو هفته پیش در کنفرانس مطبوعاتی گفت: انتقال گاز ترکمنستان از بستر دریای خزر به اروپا همچنان در برنامه کار «عشق‌آباد» است.

وی با تشریح سیاست تنوع بخشی به صدور حامل‌های انرژی به بازارهای جهانی بویژه اروپا گفت: عشق‌آباد تاکنون مذاکرات سه جانبه با جمهوری آذربایجان و ترکیه در زمینه صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به اروپا انجام داده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسی٬ پیش از این گفته بود، موضوع احداث خط لوله ترانس خزر باید تنها در چارچوب 5 کشور حاشیه‌ای دریای خزر یعنی روسیه٬ آذربایجان٬ ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان حل‌وفصل شود.

گفتنی است که طرح اولیه این خط ‌لوله که بخشی از گاز ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی را از بستر دریای خزر به اروپا منتقل خواهد کرد، بیش از 12 سال پیش با حمایت و همکاری آمریکا و به منظور رقیبی برای مسیر ایران و روسیه مطرح شد.

طول خط لوله گاز ترانس خزر حدود 2 هزار کیلومتر است و در صورت اجرا، این خط لوله انتقال گاز و نفت باید از عمق 300 متری دریای خزر عبور کند که آلودگی زیست محیطی بسیاری را بدنبال خواهد داشت.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۱,۰۲۱