منت نفتی بر یارانه‌بگیران

منت نفتی بر یارانه‌بگیران
این روزها برخی مدیران دولتی و به ویژه مدیران نفتی در حالی وانمود می‌کنند که یارانه‌های نقدی له‌شان کرده است و امانشان را بریده که طبق قانون، وزارت نفت هیچ حقی بر درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت ندارد.
وزیر نفت در نشست هفته گذشته خود با خبرنگاران اعلام کرد: "تأمین منابع مالی مورد نیاز هدفمندی یارانه‌ها ما را نابود کرد؛ برای نخستین بار وزارت نفت برای پرداخت حقوق کارکنان خود مجبور شد 28 اسفندماه از بانک مرکزی وام دریافت کند. اگرچه فشارها در سال 93 نسبت به سال 92 کاهش یافته است اما تأمین 125 میلیارد تومان در روز برای پرداخت یارانه‌های نقدی اعصاب مرا خرد کرده است. این شرایط در حالی است که وزارت نفت زمانی یک وزارتخانه ثروتمند محسوب می‌شد ولی اکنون فقیر شده به طوری که به تمام عالم بشریت بدهکار است.

بعد از این گفته‌ها مسعود نیلی؛ مشاور رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی از آغاز مطالعات مقدماتی برای حذف یارانه گروه‌های پردرآمد خبر داد و محمدباقر نوبخت نیز با وزیر نفت ابراز همدردی کرد.

در این میان در حالی منصور معظمی؛ معاون وزیر نفت اعلام می‌کند که "پرداخت حجم عظیم یارانه‌ها امان صنعت نفت را بریده است" و "پرداخت این حجم از یارانه سبب شد همه پروژه‌های این صنعت روی زمین بماند" که خود او اظهار کرده است که حجم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بیش از آن چه که در برنامه پنجم توسعه تعیین شده بود، صورت گرفت.

از سوی دیگر در حالی عنوان می‌شود که تمام طرح‌های نفتی به دلیل پرداخت ماهانه 3 هزار و 500 میلیارد تومان بر زمین مانده است که اواخر سال گذشته طبق اعلام وزیر نفت از 5 فاز میدان گازی پارس‌جنوبی افزایش 100 میلیون متر مکعبی گاز رقم خورد و طبق وعده جدید زنگنه، امسال نیز از این میدان مشترک 100 میلیون متر مکعب دیگر تولید شود.

همچنین عبدالرضا حسین‌نژاد؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از افزایش ظرفیت ٢٢٠ هزار بشکه تولید نفت خام در غرب کارون تا سال آینده خبر داده و با اشاره به حجم فعالیت‌های صورت گرفته در این منطقه اعلام کرده است که "تمدن جدیدی در این حوزه در حال شکل‌گیری است."

نکته دیگر این که بیژن‌ نامدار زنگنه در ابتدای حضور خود در وزارت نفت تأکید داشت که مشکلات موجود در صنعت نفت مالی نیست بلکه مدیریتی است.

باید به موارد گفته شده این نکته را نیز افزود که بودجه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه مشخص است و قانون نیز برای درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ردیف‌های مصرف را مشخص کرده است اما برخی از مدیران دولتی به گونه‌ای "له کننده" بودن تأمین منابع مالی یارانه‌های نقدی را القا می‌کنند که انگار درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌های بخشی از منابع مالی وزارت نفت است و این وزارتخانه به اجبار منابع مالی خود را به یارانه نقدی اختصاص داده است!

البته نمی‌توان منابع مالی حاصل از هدفمندی یارانه‌های را نادیده گرفت؛ در واقع همه به این موضوع که حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد و اختصاص صحیح منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌های به دهک‌های نیازمند، صنعت و تولید می‌تواند راهگشای مشکلات اقتصادی کشور باشد واقفند اما این موضوع دلیل نمی‌شود که یک وزارتخانه به اشتباه درآمدی را از آن خود بداند.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۰۸
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۴۲