کشف یک ذخیره نفتی جدید در دریای شمال نروژ

کشف یک ذخیره نفتی جدید در دریای شمال نروژ
اداره نفت نروژ امروز (چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه) از کشف ذخیره نفتی در دو چاه میدان ایوار آسن در دریای شمال خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره نفت نروژ امروز اعلام کرد که شرکت نفتی دت نورسک در دو چاه توصیفی حفاری‌شده در میدان ایوار آسن در دریای شمال به نفت رسیده است.
یکی از این چاهها در مجموع دارای ٥٤ متر ستون نفتی است که ٢٥ متر آن از کیفیت خوب و بسیار خوب برخوردار است. در حالی که چاه دیگر در مجموع یک ستون ٤١ متری نفت و ستون چهار متری گاز دارد که ٢٩ متر از آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

پیش از این نیز پیش‌بینی شده بود که میدان ایوار آسن حدود ١٥٠ میلیون بشکه نفت قابل بازیافت، ٤,٥ میلیارد متر مکعب گاز و یک میلیون متر مکعب میعانات داشته باشد.

بنا بر این گزارش، اداره نفت نروژ با توجه به این دو چاه توصیفی برآورد جدیدی از این ذخیره نکرده اما اعلام کرده است که اطلاعات مربوط به محل چاههای تزریقی این میدان را ارائه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که زمان آغاز عملیات چاههای تزریقی سه ماه چهارم سال ٢٠١٦ میلادی باشد.

نروژ روز گذشته اعلام کرد که با هدف سودآوری بیشتر برنامه‌های آتی توسعه منابع، دور جدید واگذاری امتیازهای حوزه‌های قدیمی نفت و گاز خود را در سال ٢٠١٥ میلادی با گنجاندن بلوکهای مجاور اکتشافهای جدید آغاز کرده است.

بلوکهای جدیدی که در این دور ارائه شده‌اند شامل بلوکهای نزدیک میدان گازی آستا هانستین استات اویل، میدان آلتا متعلق به شرکت لاندین پترولیوم و ذخایر گاهتا و بلوکهای نزدیک ذخایر پیل و بیو می‌شود.

واگذاری امتیاز حوزه‌های قدیمی سبب افزایش اکتشافها در سالهای اخیر شده است. بخشی از میدان بزرگ ژوهان اسوردراپ با حجم سه میلیارد بشکه معادل نفت یکی از این اکتشافها به شمار می‌رود.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۲۶
شانا |
تعداد بازدید : ۴۵۶