رشد تولید نفت کانادا سال آینده کاهش می‌یابد

رشد تولید نفت کانادا سال آینده کاهش می‌یابد
موسسه مطالعات انرژی کانادا روز سه‌شنبه (یکم اردیبهشت ماه) از کاهش رشد تولید نفت خام کانادا در سال ٢٠١٦ میلادی خبر داد. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، موسسه مطالعات انرژی کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی افت ٥٠ درصدی قیمتهای نفت، رشد تولید نفت خام این کشور سال آینده به ١٧ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

پیتر هاوارد، مدیرعامل این موسسه مطالعاتی، در کنفرانسی در شهر کالیاری گفت که در پی افت تولید نفت از منابع متعارف، از رشد ٤١ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت کانادا در سال جاری کاسته می‌شود.

بر اساس این گزارش، رونق شیل اویل آمریکا و همچنین تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر حفظ سقف تولید سبب شده است تا قیمتهای نفت در ماه مارس از بالاترین سطح آن در ماه ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی یعنی ١٠٨ دلار در هر بشکه به ٤٢ دلار در هر بشکه کاهش یابد که پایینترین سطح در ٦ سال اخیر به شمار می‌رود.

افت قیمتهای نفت، شرکتهای حفاری ذخایر متعارف را بر آن داشت تا تولید خود را کاهش دهند. بر اساس آمارهای شرکت خدمات میدانهای نفتی بیکر هیوز، در پی این اقدام، شمار دکلهای حفاری نفت در کانادا از ٤٠٠ عدد در ماه فوریه سال ٢٠١٤ میلادی به ١٨ دکل در ماه مارس سال جاری کاهش یافته است.

هاوارد افزود: تا سال ٢٠١٨ میلادی مشکلی برای ما بوجود نمی‌آید اما بعد از سال ٢٠١٨ میلادی به یک خط لوله نیاز داریم.

بر اساس این گزارش، چهار پروژه خط لوله کانادا، از جمله پروژه‌های خط لوله انرژی ایست و کی‌استون‌ایکس‌ال شرکت ترانس کانادا و دو خط لوله انتقال نفت به سواحل غربی، به دلیل موانع قانونی و تنظیمی به تعویق افتاده‌اند. تولیدکنندگان نفت کانادا در تلاش هستند تا به منظور بالا بردن سود حاصل از نفت این کشور که با قیمتی پایینتر از نفت خام دابلیوتی‌آی آمریکا معامله می‌شود، دسترسی خود را به بازارهای آمریکا و همچنین بازارهای جهانی افزایش دهند.

قیمت نفت خام وسترن سلکت کانادا در معاملات روز سه‌شنبه ١١ دلار و ٨٥ سنت کمتر از نفت خام دابلیوتی‌آی آمریکا در هر بشکه معامله شد که کمترین اختلاف قیمت را در ٢٢ ماه اخیر داشته است.

هاوارد تصریح کرد که تولید نفت خام کانادا در سال ٢٠١٧ میلادی ١٢٦ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و در سال ٢٠١٨ میلادی با رشد ١٦٧ هزار بشکه‌ای همراه خواهد بود.

بنا بر این گزارش، کانادا پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می‌رود.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۲۷
شانا |
تعداد بازدید : ۴۳۱