افزایش پایداری انتقال گاز در بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور

افزایش پایداری انتقال گاز در بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور
با انجام اتصال نهایی خط لوله رابط ٢٠ اینچ جدید به ٣٠ اینچ قدیمی نیروگاه رامین اهواز و اتصالات مربوط به افزایش انعطاف عملیاتی در تاسیسات تقویت فشار گاز شهید محمدی، پایداری انتقال گاز در بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور افزایش یافت.
در مناطق نفتخیز جنوب، معاون عملیات خطوط لوله منطقه یک در زمینه اجرای این پروژه توضیح داد: با توجه به پیگیریهای به عمل آمده ابتدا مجوز دیسپچینگ ملی گاز مبنی بر قطع گاز نیروگاه رامین در مدت زمان ٤٨ ساعت اخذ شد.

مهندس لرکی گفت: در ادامه، عملیات اتصال نهایی خط لوله پیش گفته و اتصالات پروژه انتقال گاز MP، در تاسیسات شهید محمدی با همیاری واحدهای عملیات خطوط لوله در حوزه واحدهای بهره برداری خطوط لوله اهواز و عملیاتی ساختمانی با هماهنگی ادارات دیسپچینگ، HSE، بازرسی فنی، مهندسی، مدیریت نیروگاه رامین و شرکت گاز استان خوزستان صورت گرفت.

وی افزود: این عملیات در دو مرحله انجام شد که مرحله نخست مربوط به اتصال نهایی خط لوله رابط ٢٠ اینچ به ٣٠ اینچ نیروگاه و مرحله دوم برقراری اتصالات گاز MP در تاسیسات تقویت فشار گاز شهید محمدی بود.

لرکی اظهار کرد: در این عملیات بیش از یکهزار مترمکعب خاکبرداری و لجن برداری مکانیزه، ١٥٠ اینچ قطر برشکاری، جوشکاری و آزمایش پرتونگاری سرجوشهای تولیدی انجام و سپس خط لوله ٣٠ اینچ وارد مدار بهره برداری شد.

معاون عملیات خطوط لوله منطقه یک انتقال گاز گفت: همزمان با این عملیات به منظور افزایش مانور عملیاتی در تاسیسات تقویت فشار گاز شهید محمدی نیز نسبت به ایجاد ارتباط میان خطوط اقدام و برای نصب تجهیزات حجمی افزون بر ٦٣٠ اینچ قطر برشکاری، جوشکاری و آزمون پرتونگاری سرجوشهای تولیدی صورت پذیرفت.

وی افزود: یکی از مزیتهای اجرای این پروژه این است که هنگام بروز مشکل فرآیندی در کارخانه بازیابی اتان می توان گاز حوزه کارخانه های گاز و گازمایع ٤٠٠ مارون از طریق خط لوله پتروشیمی به ورودی تاسیسات شهید محمدی و مبادی مصرف موجود انتقال داده شد و از هدررفت و سوزانده شدن میزان قابل توجهی گاز جلوگیری کرد.

لرکی اظهار کرد: اجرای این پروژه تاثیر مطلوبی در افزایش قابلیت انعطاف پذیری عملیاتی در محدوده گاز حوزه مارون و اهواز خواهد داشت و بسته به شرایط می توان از روشهای جایگزین در این محدوده استفاده کرد.

نیروگاه رامین اهواز توانایی دریافت روزانه ١٢ میلیون مترمکعب گاز را دارد، این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور سال ٥٨ راه اندازی شد و با ٦ واحد نیروگاهی ظرفیت تولید یکهزار و ٨٥٠ مگاوات انرژی را داراست و هم اکنون ٥٤ درصد برق خوزستان و ٦ درصد برق کشور را تامین می کند.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۲۹
شانا |
تعداد بازدید : ۴۹۶