طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از هند بابت فروش نفت

طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از هند بابت فروش نفت
وزیر اقتصاد گفت: بابت فروش نفت به هندوستان ۷ میلیارد دلار از این کشور طلبکار هستیم که این مبلغ هنوز به حساب دولت واریز نشده است.
علی طیب‌نیا ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه اظهار داشت: همکاری مردم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری سبب شد سال گذشته توفیقاتی بیش از حد انتظار داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در سال گذشته تورم از 40 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کرد، افزود: البته هنوز قیمت‌ها در حال بالا رفتن است که مردم انتظار دارند با توجه به کاهش تورم، قیمت‌ها نیز کاهش یابد ولی کاهش تورم به معنی کاهش شیب افزایش قیمت‌ها است.

طیب‌نیا با اشاره به سیاست‌های دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بیان کرد: بابت فروش نفت به هندوستان 7 میلیارد دلار از این کشور بستانکار هستیم که این مبلغ هنوز به حساب دولت واریز نشده است.

وی با بیان اینکه سیاست کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌هایی که در این زمینه به کمک دولت آمد، گمرکات بود که این بخش در سال گذشته با افزایش 65 درصدی درآمد روبه‌رو شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی حوزه بعدی فعالیت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را خصوصی‌سازی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته از این بخش برای واگذاری شرکت‌ها به مردم و کاهش تصدی‌گری دولت کمک گرفتیم که این بخش نیز 95 درصد رشد داشته است.

طیب‌نیا با بیان اینکه سال گذشته درآمد مالیاتی 42 درصد رشد داشت، گفت: باوجود اینکه در سال گذشته در شرایط رکود قرار داشتیم، موفق به کسب این میزان درآمد مالیاتی شدیم که این موضوع نیز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری حاصل شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم دریافت مالیات براساس اطلاعات واقعی باشد، افزود: سیستم جامع مالیات الکترونیکی با هزینه 600میلیارد تومانی راه‌اندازی شده که استان کرمانشاه به‌عنوان پایلوت اجرای این طرح در سال گذشته عمل کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد این سیستم جامع مالیات الکترونیکی گفت: در این سیستم تمامی اطلاعات مودیان مالیاتی از طریق اتصال دستگاه‌های دولتی به یکدیگر از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و غیره به دست می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم فشار مالیات بر کم‌درآمدها اعمال شود و به‌دنبال کاهش این موضوع هستیم و نیز شناسایی افراد پردرآمد و پرداخت مالیات از طریق آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

طیب‌نیا در مورد صادرات و واردات سال گذشته بیان کرد: سال گذشته 52 میلیارد و 400میلیون دلار واردات داشتیم و صادرات نیز 50میلیارد دلار بوده که امسال تلاش می‌کنیم این تفاوت صادرات و واردات از بین برود.

وی با اشاره به موقعیت استان کرمانشاه در همجواری با کشور عراق گفت: عراق برای صادرات کالا و ارائه خدمات فنی و مهندسی مورد توجه قرار دارد و با توجه به بهبود روابط بانکی با این کشور نسبت به سال‌های گذشته، تلاش برای ادامه فعالیت‌ها و رسیدن به رشد و توسعه مورد توجه قرار دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری در بحث کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بیان کرد: درآمد حاصل از نفت را باید به دارایی‌های با ارزش تبدیل کنیم و در راه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی دستگاه‌های دولتی باید تلاش کنند.

طیب‌نیا با بیان اینکه توجه مناطق آزاد تجاری به واردات معطوف شده است، افزود: در مناطق آزاد تجاری باید با سرمایه‌ای که از خارج جذب می‌شود و نیروی داخلی تولید کالا داشته باشیم و براین اساس صادرات هدف اصلی این مناطق باشد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۳۴
تسنیم |
تعداد بازدید : ۳۹۹