تعیین مشاور ایرانی خط لوله صادرات گاز کشور به عمان تا هفته آینده

تعیین مشاور ایرانی خط لوله صادرات گاز کشور به عمان تا هفته آینده
مشاور ایرانی خط لوله صادرات گاز کشور به عمان تا هفته آینده تعیین می‌شود.
 اختلاف نظر بر سر تعیین مسیر خط لوله انتقال دهنده گاز ایران به عمان، هیئتی از این کشور را به ایران کشاند تا علاوه بر تعیین مسیر، مشاور انجام مطالعه خط لوله ٢٠٠ کیلومتری از کوه مبارک به بندرصحار عمان نیز انتخاب شود.

این پروژه در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده است؛ بخش زمینی این پروژه از رودان به کوه مبارک به‌طول تقریبی ٢٠٠ کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار نیز ٢٠٠ کیلومتر است. قرار است مطالعات مهندسی در دو بخش دریایی و زمینی به‌صورت همزمان انجام شود تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید.

علیرضا کاملی؛ مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از انتخاب مشاور ایرانی برای انجام مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز به عمان در هفته آینده خبر داد و گفت: صادرات گاز به عمان نیازمند مذاکره بیشتر است. هیئت عمانی از شرکت‌های منتخب برای مشاوره بازدید کرده و توانایی‌های فنی و مهندسی مشاوران منتخب را مورد بررسی قرار داده است.

البته قیمت گاز صادراتی به عمان نیز هنوز تعیین نشده است. به‌گفته کاملی قرار است بعد از کارهای مربوط به مطالعات مهندسی و پایه خط لوله دریایی برای صادرات گاز به عمان، دو کشور بر سر چگونگی صادرات گاز و نحوه خرید گاز عمان از ایران با یکدیگر مذاکره کنند.

به گزارش تسنیم، شهریور سال 1392 در حاشیه سفر سلطان قابوس؛ پادشاه عمان به ایران یک یادداشت تفاهم برای صادرات گاز ایران به این کشور امضا شد؛ اواخر همان سال نیز این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شد.

براساس این قرارداد صادرات روزانه ٢٨میلیون مترمکعب گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت‌های روز ٦٠میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ایران می تواند از این طریق صادرات گاز خود به عمان به بازارهای پرسود شرق دور که در حال حاضر مقصد اصلی تانکرهای حامل ال.ان.جی. تولیدی عمان است، دست یابد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۳۶
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۰۴