آمادگی ایران برای صادرات گاز به چین از طریق پاکستان

آمادگی ایران برای صادرات گاز به چین از طریق پاکستان
سفیر ایران در چین گفت: کشورش به دنبال توسعه شبکه انتقال انرژی خود به چین بر اساس طرح عظیم موسوم به «یک کمربند، یک جاده» است.
 سفیر ایران در چین گفت: کشورش به دنبال توسعه شبکه انتقال انرژی خود به چین بر اساس طرح عظیم «یک کمربند، یک جاده» چین است.

علی اصغر خاجی که در گفت‌وگو با روزنامه سوث چاینا مورنینگ سخن می گفت افزود: ایران بر اساس یک طرح توسعه 5 ساله بخش های ریلی، جاده ای، بندری و مخابراتی خود را توسعه خواهد داد. «ایجاد یک شبکه توسعه یافته از خطوط لوله انتقال انرژی به امنیت و توسعه منطقه کمک خواهد کرد.»

ایران می گوید، قبلا یک خط لوله انتقال گاز به مرز خود با پاکستان ایجاد کرده است. اما پاکستان به بهانه موانع ناشی از تحریم ها از ساخت ادامه این خط لوله در خاک خود خودداری کرده است. اما گفته می شود اکنون اسلام آباد به دنبال تامین هزینه خط لوله از چینی هاست. هدف از این طرح، ایجاد یک کوریدور اقتصادی بین شهر بندری گوادر پاکستان و منطقه غربی شینجیانگ چین است

خاجی افزود: «فکر نمی کنم تا کشیده شدن این خط لوله به چین از طریق خاک پاکستان راه خیلی درازی در پیش باشد. این خط لوله به سود هر سه کشور ایران، چین و پاکستان خواهد بود.»

وی در ادامه گفت: ابتکار «یک کمربند، یک جاده» می تواند از احداث یک خط لوله انتقال گاز از ایران، عراق و سوریه تا اروپا حمایت کند؛ طرحی که به گفته ناظران به دلیل جنگ در سوریه و تحریم های مالی علیه ایران و سوریه در مورد آن تردید وجود دارد.

سفیر ایران در چین افزود: نقش مهمی به توسعه کشورها در اداره بانک سرمایه گذاری های زیرساختی آسیایی مستقر در پکن داده شده است. نشست کشورهای موسس این بانک هفته آینده در پکن تشکیل خواهد شد و اعضا در مورد منشور بانک و توزیع حق رای ها مذاکره خواهند کرد.

ایران یکی از 57 عضو موسس بانک سرمایه گذاری های زیرساختی آسیایی به شمار می رود.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۱۶
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۸۸