برداشت روزانه ٩ میلیون مترمکعب گاز از منطقه عملیاتی سراجه

برداشت روزانه ٩ میلیون مترمکعب گاز از منطقه عملیاتی سراجه
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در جریان بازدید از منطقه بهره‌برداری نفت و گاز سراجه قم، بر برداشت روزانه ٩ میلیون متر مکعب گاز از این منطقه در فصل زمستان تاکید و خواستار برنامه ریزی برای تحقق آن شد.
به گزارش شانا، سلبعلی کریمی، در بازدید از منطقه بهره‌برداری نفت و گاز سراجه که به عنوان نخستین ایستگاه ذخیره‌سازی گاز در منطقه خاورمیانه و سطح کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود، بر تحقق برداشت گاز از این مخزن در فصل زمستان تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا بتوان در زمستان امسال (٩٤) روزانه ٩ میلیون مترمکعب گاز از این منطقه برداشت کرد.

طرح تبدیل میدان گازی سراجه قم به مخزن ذخیره‌سازی با هدف کنترل نوسان تولید و جبران کمبود گاز در ماههای سرد سال انجام شده است. با اجرای این طرح، گاز تولیدی از میدانهای جنوب کشور در ماههای گرم سال به مخزن سراجه قم تزریق و ذخیره و در روزهای سرد سال همزمان با افت فشار گاز برای تامین مصارف به ویژه در شهر تهران به خطوط سراسری تزریق می‌شود. 

مخزن گازی سراجه با قابلیت ذخیره‌سازی یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون مترمکعب گاز در فاز نخست و سه میلیارد و ٣٠٠ مترمکعب گاز در فاز دوم، در٤٠ کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و ١٤٠ کیلومتری تهران قرار دارد. این مخزن به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، نزدیکی آن به استان تهران و همچنین مجاورت آن با خط لوله سراسری گاز، به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تولید و ذخیره‌سازی گاز در صنعت نفت کشور مطرح است.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی، سابقه ذخیره‌سازی گاز در جهان به سال ۱۹۱۵ میلادی باز می گردد. هم‌اکنون قاره آمریکا با ۴۴۱ مخزن دارنده بیشترین مخزن ذخیره‌سازی دنیاست.
 
اروپای غربی ۷۵ مخزن فعال دارد و با احتساب ۱۷ مخزن اروپای مرکزی در مجموع این قاره ۹۲ مخزن ذخیره سازی گاز دارد؛ مجموع کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز در حدود ۴۶ مخزن ذخیره‌سازی گاز دارند که در این میان ۲۲ مخزن آن متعلق به روسیه است. 

هم اکنون بیش از ۶۰۰ مخزن ذخیره گاز طبیعی با مجموع ظرفیت حدود ۳۳۱ میلیارد مترمکعب گاز در سراسر جهان وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با ۳۸۵ مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، ۳۵ درصد ذخیره‌سازی گاز جهان را در اختیار دارد. روسیه نیز با ۲۲ مخزن ذخیره‌سازی توانایی ذخیره‌سازی ۱۰۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارد. 

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۵۵۶