سناریوهای جدید برای واگذاری پتروشیمی دماوند

سناریوهای جدید برای واگذاری پتروشیمی دماوند
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به وضع واگذاری پتروشیمی دماوند از سناریوهای جدید واگذاری این پتروشیمی خبر داد.

عباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که تاکنون چند بار طرح واگذاری پتروشیمی دماوند به بخش خصوصی ناکام مانده است، گفت: بر اساس پیشنهاد سازمان خصوصی سازی، امکان واگذاری این مجتمع به کنسرسیومها فراهم شده است.

وی افزود: هم اکنون با توجه به علاقه سهامداران همه مجتمع های استفاده کننده از محصولات پتروشیمی دماوند برای خرید سهام این مجتمع، یکی از سناریوهای قوی برای واگذاری مجتمع دماوند فروش سهام به کنسرسیوم این شرکتهاست.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی یکی دیگر سناریوهای واگذاری پتروشیمی دماوند را فروش این مجتمع به صورت بخشهای جداگانه دانست و گفت: در این سناریو این مجتمع به چند شاخه تقسیم شده است و هر شاخه به صورت BOO (احداث، تملک و بهره برداری) به متقاضیان واگذار می شود؛ وانگهی در صورت واگذاری به این شیوه شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید تاسیسات جانبی و زیر بنایی را حفظ کند.

به گزارش شانا، پیش از این حسین شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی دماوند با اعلام خبر بهره برداری از فاز نخست پتروشیمی دماوند در سال ٩٤،‌ به اولویت دار شدن این شرکت پس از تفاهمنامه لوزان اشاره کرده و گفته بود: بر اساس برنامه ریزیها سومین مرحله اعلام واگذاری شرکت پتروشیمی دماوند در اردیبهشت ماه برگزار می شود و اگر سرمایه گذاران در این مرحله نیز مانند ٢ مرحله پیش از واگذاری استقبال نکنند، این شرکت در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی می ماند.

شهریاری با اشاره به استقبال نشدن از واگذاری شرکت پتروشیمی دماوند به دلیل سرمایه گذاری بالایی که در آن صورت گرفته است، گفته بود: بر اساس برنامه فاز نخست، واحد برق دماوند مردادماه و واحد بخار آن پاییز به بهره برداری می رسد.

وی در باره میزان تولید برق و بخار در فاز نخست اظهار کرده بود:‌ ظرفیت نصب شده بخش بخار ۶۰۰ تن در ساعت است و در مرحله نخست در فصل پاییز ۲۰۰ تن در ساعت بخار تولید می شود، همچنین ظرفیت نصب شده نیروگاه برق نیز ۳۰۰ مگاوات بوده که در مرحله نخست ٩٠ مگاوات برق تولید می شود.

مدیر عامل پتروشیمی دماوند در باره برنامه پیش روی این واحد پتروشیمی نیز تاکید کرده بود: برنامه این شرکت به واگذار شدن یا نشدن آن بستگی دارد، از این رو پس از مشخص شدن وضع مالکیت دماوند،‌ در باره آن برنامه ریزی صورت می گیرد.

نیروگاه برق و بخار شرکت پتروشیمی دماوند از دو بخش برق و بخار برای خدمات دهی به شرکتهای فاز ۲ پتروشیمی منطقه ویژه پارس عسلویه تشکیل شده است.

بر این اساس، واحد برق شامل ۱۲ واحد توربین گازی هر یک به ظرفیت ۱۶۲مگاوات و در مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه ۱٩۴۴ مگاوات در شرایط ایزو است.

برآورد مصرف واحدهای فاز۲ معادل ۱۵۰۰ تا ۱۵۳۰ مگاوات در شرایط عادی و بیشینه است.

با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری پروژه‌های یوتیلیتی بخش دریایی پتروشیمی دماوند، ابتدا عملیات اجرائی فاز ۱ طرح، به همراه بخش دریایی کل پروژه آغاز شده است و در مرحله کنونی پروژه نیروگاه فاز نخست با پیشرفت حدود ٩۵ درصدی تا چندماه آینده به بهره برداری می رسد.

مرضیه شاهدایی، مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران چندی پیش با بیان این که پتروشیمی دماوند نیاز به چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، گفته بود: از روز نخست تاکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی از محل منابع داخلی خود یک میلیارد دلار در این طرح سرمایه گذاری کرده است.

شاهدایی تاکید کرده بود که بخش خصوصی پیش از خرید سهام پتروشیمی دماوند در بورس باید سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در این طرح بازگرداند.

وی افزوده بود: هم اکنون ناتوانی بخش خصوصی در پرداخت هزینه اولیه (یک میلیارد دلار) به این شرکت و نیز سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری از عوامل اصلی فروخته نشدن این طرح است.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به برگزاری نشستهای مشترک با صندوقهای سرمایه گذاری بزرگ کشور درباره واگذاری سهام پتروشیمی دماوند، گفته بود: همه این صندوقها تقاضا دارند سرمایه اولیه ای که شرکت ملی پتروشیمی تاکنون در این طرح هزینه کرده است پس از بهره برداری به این شرکت پرداخت شود.

شاهدایی اظهار کرده بود: بزرگترین عامل ارتباطی ٢٤ طرح پتروشیمی در فاز ٢ پارس جنوبی، پتروشیمی دماوند است، از این رو از لحاظ حاکمیتی و مدیریتی بهتر است تا زمانی که این طرح به بهره برداری می رسد، مدیریت آن دولتی بماند.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۵۲۰