حاشیه سد لتیان پاکسازی شد

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی تهران از اجرای عملیات پاکسازی حاشیه رودخانه جاجرود و سد لتیان به طول پنج کیلومتر شامل 800 هزار مترمربع خبر داد و گفت: در این کار همگانی افزون بر20 تن زباله جمع آوری شد.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، محسن اسلامی زاده افزود: عملیات پاکسازی حاشیه رودخانه جاجرود و دریاچه سد لتیان با همکاری و مشارکت افزون بر200 نفر از مدیران، همکاران و خانواده های کارکنان این شرکت به همراه سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه این عملیات در سه منطقه شامل انتهای دریاچه سد لتیان، رودخانه جاجرود پایین ترازسد لتیان و رودخانه لوارک در محل اتصال به این دریاچه اجرا شد افزوذ: در عملیات مزبور با پاکسازی و جمع آوری زباله ها از آلودگی آب آشامیدنی تهران جلوگیری شد.

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی تهران گفت: بیشترین حجم این زباله ها مربوط به زباله های دور ریز مردم و گردشگران به خصوص در روزهای تعطیل شامل ظروف یکبار مصرف و پلاستیک بود که به تدریج در طبیعت و یا رودخانه رها شده اند.

وی با اشاره به اینکه این نوع زباله ها سبب برهم خوردن فرآیندهای طبیعی و اختلال در محیط زیست می شود، ابراز امیدواری کرد که اجرای عملیات پاکسازی و جمع آوری زباله های گردشگران در حاشیه رودخانه ها و منابع آبی بتواند اثر مثبتی بر ذهن مردم و گردشگران داشته باشد تا از این پس روند ریختن زباله در منابع آب و خاک کاهش یابد.

اسلامی زاده گفت: حفاظت از منابع آب و خاک وظیفه هر فرد و هر سازمانی است و باید مقوله جمع آوری زباله به ویژه از حاشیه رودخانه ها و منابع آبی برای تک تک مردم نهادینه شود.

به گفته ی وی این عملیات که با شرکت افزون بر 16 دستگاه خودرو وانت اداری و با شعار آب پاک در زمین پاک در سطح شهر تهران و مسیر تهران به شهرستان جاجرود و سد لتیان اجرا شد به عنوان یک حرکت نمادین تلاشی بود تا مردم به اهمیت آب پاک پی ببرند و از تخلیه زباله در رودخانه ها و منابع آبی خودداری کنند.

سد لَتیان بر روی رودخانه جاجرود در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در لواسانات قرار دارد، این سد از نوع بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران است که ۳۰ درصد از آب آشامیدنی پایتخت را تأمین می کند.

حوزه آبریزی این سد به مساحت ۶۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب در فاصله پنج کیلومتری شهر جاجرود قرار دارد.

این سد بتنی به منظور تأمین آب آشامیدنی تهران ساخته شده و علاوه بر آن، برای آبیاری حدود ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات سد لتیان در سال ۱۳۳۸ مطالعات آغاز شده و در سال ۱۳۴۲ عملیات احداث آن شروع و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسیده است.
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۴۶
تعداد بازدید : ۴۹۹