عملیات برداشت داده‌های لرزه‌ای میدان نفتی بی‌بی حکیمه تمام می شود

عملیات برداشت داده‌های لرزه‌ای میدان نفتی بی‌بی حکیمه تمام می شود
پیشرفت پروژه برداشت داده‌های لرزه‌ای میدانهای نفتی بی‌بی حکیمه، کیلور کریم و سیاه مکان به ۹۲,۵ درصد پیشرفت داشته است و انتظار می رود تا اوایل خرداد ماه تمام شود.

به گزارش شانا به نقل از معاونت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، کارشناسان معاونت بررسی طرحهای منابع هیدروکربوری (نفت و گاز) و معاونت بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرحها برای بررسی پیشرفت فیزیکی پروژه لرزه‌نگاری سه بعدی میدانهای نفتی بی‌بی حکیمه، کیلور کریم و سیاه مکان، از محل عملیات برداشت داده‌های ژئوفیزیکی بازدید کردند.

این پروژه زمین‌شناسی از نظر جغرافیایی با وسعت ١٦٣٠ کیلومتر مربع در مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی استانهای فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است و بخشهایی از شهرستانهای نورآباد ممسنی، گچساران، بهبهان، دیلم و گناوه را شامل می شود.

برداشت داده‌های لرزه‌ای این پروژه از مرداد ماه ۱۳۹۱ در دو بخش شرقی و غربی توسط شرکت ژئوفیزیک دانا و با نظارت معاونت زمین‌شناسی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آغاز شده و در حال حاضر  ۹۲,۵ درصد پیشرفت داشته و طبق برنامه پیش بینی شده، انتظار می رود تا اوایل خرداد ماه تمام شود.

بنا به گفته کارشناسان ژئوفیزیک ناظر بر پروژه، کسب اطلاعات سه بعدی از میدانهای نفتی بی‌بی حکیمه، کیلورکریم و سیاه مکان که با هدف شناسایی دقیق ساختمان زیرزمینی افقهای مخزنی میدان انجام شده است، علاوه بر کسب تجربه انجام بزرگترین پروژه لرزه‌نگاری سه بعدی بوسیله کارشناسان داخلی، تربیت نیروی انسانی ماهر بومی، ترمیم راههای ارتباطی، ایجاد فرصتهای شغلی و گردش مالی برای منطقه در طول انجام پروژه و همچنین افزایش سطح دانش نیروی کار بومی در زمینه سلامت، ایمنی و محیط زیست از دیگر دستاوردهای این پروژه است.

همچنین به منظور بررسی پیشرفت فیزیکی پروژه احداث انبار نگهداری مغزه‌ها، از ساختمان در حال احداث انبار نگهداری مغزه‌ها، سالنهای مطالعه و تاسیسات جانبی آن در منطقه کریت کمپ اهواز بازدید به عمل آمد.

این پروژه از سوی شرکت پیمانکاری تحکیم سازه راه جنوب و با نظارت اداره مهندسی و طراحی طرحهای راه و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال انجام است و طبق برنامه پیش بینی شده ، انتظار می رود تا مهرماه امسال به بهره برداری برسد.

شایان یادآوری است که هم اکنون مغزه‌ها، خرده‌های حفاری و مقاطع نازک میکروسکوپی معاونت زمین‌شناسی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در دو انبار اداره عملیات زمین‌شناسی و انبار K١٢ در ناحیه صنعتی کارون و یک انبار دیگر در منطقه کریت کمپ نگهداری می شود که با اتمام این پروژه، همه آنها متمرکز و به روش روز دنیا نگهداری می شوند.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۷۸۹