راه آهن توان حمل 100درصد سهمیه سوخت سیستان و بلوچستان را دارد

راه آهن توان حمل 100درصد سهمیه سوخت سیستان و بلوچستان را دارد
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور (زاهدان) گفت: راه آهن جمهوری اسلامی توان حمل ریلی 100 درصد سهمیه موادسوختی سیستان و بلوچستان به ویژه گازوییل را دارد.
سید مصطفی داودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روزانه حداقل دو رام قطار باری که عمدتا حامل موادسوختی استان است در مسیر زاهدان - تهران و بالعکس تردد می کند.

وی اظهار داشت: هم اینک بیش از 50 درصد از سوخت گازوییل و 90 درصد گاز مایع سیستان و بلوچستان از طریق خطوط ریلی حمل می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه احتمال تاخیر در حمل سوخت از طریق جاده ای به استان وجود دارد، راه آهن جنوب شرق ظرفیت جابجایی 100 درصد سوخت گازوییل استان را دارد.

این در حالی است که به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان، سال گذشته از طریق حمل و نقل ریلی 268 میلیون و 750 هزار لیتر نفت گاز به انبار نفت زاهدان انتقال یافته است. 

دادخدا اعتصامی گفت: به دلیل دوری مسافت این منطقه از مبادی تامین و شتاب بخشیدن به روند عملیات حمل و نقل فرآورده های نفتی، در سال گذشته به طور میانگین روزانه 736 هزار و 301 لیتر نفت گاز توسط قطار به انبار نفت زاهدان حمل شده است.

وی افزود: این فرآورده ها به وسیله چهار هزار و 470 واگن و 263 محموله مخزن دار در طول سال 93 از مبدا بندر عباس به زاهدان حمل شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان، در سال 93 بیش از دو میلیارد لیتر فرآورده نفتی به منطقه حمل شده که به دلیل برخوردار نبودن سیستان و بلوچستان از خطوط لوله انتقال مواد نفتی، بخش زیادی از این فرآورده ها توسط نفتکش های جاده پیما حمل شده است.

منطقه زاهدان یکی از مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است که با داشتن چهار ناحیه (زاهدان، زابل، خاش و سراوان) سه انبار نفت تدارکاتی و دو مرکز سوختگیری هواپیمایی، وظیفه توزیع فرآورده های نفتی در شمال، مرکز و بخش هایی از جنوب استان سیستان و بلوچستان را به عهده دارد.



مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور در زمینه فعالیت خط ریلی در جابجایی مسافر گفت: روزانه 900 مسافر به صورت رفت و برگشت با هشت واگن در خط ریلی زاهدان-تهران تردد می کنند.

وی افزود: پیگیری های لازم برای افزایش تعداد واگن های خط ریلی زاهدان-تهران صورت گرفته. 

وی در رابطه با حضور مسافران بدون بلیط در رستوران قطارهای مسیر زاهدان-تهران اظهار داشت: سوار کردن مسافر بدون بلیط در قطار ممنوع است و هر فردی که قصد تردد در این مسیر را دارد باید بلیط تهیه کرده باشد.

وی ادامه داد: در زمان فروش بلیط گاها پیش می آید که فرد خریدار یا متصدی شرکت خدمات مسافری تاکید بر تعیین نوع کوپه بانوان و عمومی را فراموش می کند و این مساله باعث می شود مسافر خانم به دلیل قرار گرفتن در کوپه عمومی و مشکلات آن، تقاضای جابه جایی و حضور در کوپه دیگر را داشته باشد.

وی تصریح کرد: افرادی با این شرایط تا زمان انجام مراحل جابه جایی و تغییر کوپه امکان دارد در رستوران مستقر شوند آن هم در زمان محدود اما با حضور مسافر بدون بلیط در این مکان برخورد خواهد شد.

داودی تاکید کرد: در ایستگاه زاهدان به هیچ عنوان اجازه سوار شدن بدون بلیط به مسافران داده نمی شود و حضور مسافران بدون بلیط در رستوران قطارهای مسیر زاهدان-تهران به طور قطع از طریق بازرسان نا محسوس راه آهن پیگیری و در صورت واقعیت داشتن موضوع، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی گفت: پیگیری های لازم در زمینه مشکل هجوم ماسه بادی برای قطارهای مسیر زاهدان- تهران در محدوده 70 کیلومتری شورگز در حوزه سیستان و بلوچستان صورت گرفته و در مرحله نخست با امضای قرار داد با مشاور، کار نصب تراورس چوبی در 1،5 کیلومتر از محدوده شورگز که در معرض وزش شدید ماسه بادی قرار دارد از هفته گذشته آغاز شده است.

تراورس تکیه گاه بتونی یا چوبی است که ریل ها بر روی آن بسته می شود و از نفوذ ماسه بادی به داخل بالانسها جلوگیری و مانع هجوم ماسه ها می شود.

وی ادامه داد: با اتمام عملیات مطالعاتی این پروژه، تهیه 10 هزار اصله تراورس چوبی و شناسایی محدوده های مورد نظر، از سه روز گذشته کار نصب تراورس ها آغاز شده و تلاش داریم تا دو ماه آینده پایان یابد.

داودی کاشت نهال را از دیگر اقدامات موثر برای جلوگیری از هجوم ماسه بادی در محدوده ریلی عنوان کرد و افزود: کار مطالعاتی این طرح نیز انجام و با مشاور فعال در حوزه بیابانزدایی قرار داد امضا شده و مشاور در مرحله شناسایی گونه های گیاهی مقاوم با شرایط منطقه است تا از سه ماهه دوم سالجاری این طرح در مناطق مناسب اجرایی شود.

وی گفت: برای برخی قسمت های خط ریلی در محدوده شورگز با توجه به حجم بالای ماسه بادی نیاز به ساخت تونل های مصنوعی است که به دلیل هزینه سنگین از معاونت ساخت پروژه در خواست اجرای آن انجام شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش ایرنا راه آهن جنوب شرق با مسیر ریلی زاهدان - تهران به طول هزار و 600 کیلومتر در سال 90 افتتاح شد.
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۴۴
تعداد بازدید : ۸۹۶