برداشت ١١١ میلیارد متر مکعب گاز در میدان مشترک پارس جنوبی

برداشت ١١١ میلیارد متر مکعب گاز در میدان مشترک پارس جنوبی
پارسال بیش از ١١١ میلیارد متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت شد.

به گزارش خبرنگار شانا و بر اساس اطلاعات به دست آمده از شرکت نفت و گاز پارس پارسال به طور میانگین روزانه بیش از ٣٦٥ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت شده است.

بر اساس این گزارش، تحویل گاز شیرین به شبکه سراسری برای مصارف کشور نسبت به سال ٩٢ بیش از ١٠٠ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

دولت تدبیر و امید پارسال گام نخست خود را در پایتخت گازی ایران با موفقیت و با وجود همه مشکلات و محدودیتها برداشت تا ١٠٠ میلیون متر مکعب به تولید گاز شیرین کشورمان بیفزاید، برای به دست آورد این موفقیت بیش از ٧٠ درصد از منابع مالی وزارت نفت به طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی اختصاص یافت.

قرار بر این است که امسال نیز گام مشابه دیگری در این میدان برداشته شود؛ به نظر می رسد با توجه به گشایشهایی که در حوزه سیاست خارجی کشورمان کار آسانتری در پیش روی صنعت نفت ایران وجود داشته باشد.

هم اکنون فازهای پارس جنوبی را می توان به سه بخش تقسیم کرد، بخش نخست فازهایی همچون فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ هستند که با وجود آن که افتتاح یا راه اندازی شده اند، اما هنوز امکان افزایش تولید در آنها وجود دارد، از این رو بخش زیادی از قول وزیر نفت در گام دوم در پارس جنوبی در این فاز ها خلاصه می شود، در بخش دوم فازهای پارس جنوبی که شامل فازهایی مانند فاز ١٩ و ٢٠ و ٢١ هستند، امید به تولید گاز وجود دارد، اما در بخش سوم فازهای پارس جنوبی که شامل فازهای ١١، ١٣، ١٤، ٢٢ تا ٢٤ هستند، امید زیادی به تولید در سال ٩٤ از آنها وجود ندارد.

امسال قرار است با تغییرات و داد و ستدهای میان فازی ١٠٠ میلیون متر مکعب دیگر به تولید گاز کشور افزوده شود. در پارس جنوبی ٤٠ درصد از داشته منابع گازی ایران ذخیره شده، یعنی مخزنی سه هزار ٧٠٠ کیلومتر مربعی به عمق صدها متر که ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز و ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده، براساس برآوردهای انجام شده با نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام ٥٠ دلار ٤٤٠٠ میلیارد دلار ارزش اقتصادی (در صورت خام فروشی) آن است و چنانچه هر بشکه نفت خام معادل ١٠٠ دلار در نظر گرفته شود ارزش خام فروشی این ثروت عظیم ملی حدود هشت میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار می‌شود.

در یکصد سال گذشته نیز درآمد ایران از محل صادرات و فروش نفت خام ٨٨٠ میلیارد دلار بوده است و چنانچه با نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام ٥٠ دلار، ارزش آن را به ‌روز معادل سازی کنیم، حدود ٣٦٠٠ میلیارد دلار می‌شود.

از این رو ارزش گاز موجود در میدان پارس جنوبی حداقل معادل ١٢٠ سال صادرات و فروش نفت ایران (با نفت بشکه‌ای ٥٠ دلار) است. حال چنانچه این ثروت عظیم ملی در داخل کشور و در زنجیره نفت و گاز و پتروشیمی به فرآورده‌های نهایی تبدیل و ارزش افزوده آن در داخل کشور ایجاد شود که برنامه‌های ساخت صنایع پتروشیمی در منطقه و صنایع تبدیلی و پایین‌دستی در حال بهره‌برداری یا اجراست، مقدار این ثروت می‌تواند به پنج، هفت و ١٠ برابر افزایش یابد.

در همین حال، چنانچه ارزش نفت خام موجود در همین میدان پارس جنوبی به آن اضافه شود، ارزش واقعی این ثروت عظیم ملی در میان منابع و معادن کشور و حتی جهان بی‌بدیل و بسیار خیره کننده می‌شود، از این روست که این گل سر سبد گازی ایران و جهان جایگاهی بس رفیع برای ارتقای قدرت ملی، منطقه ای و بین المللی صنعت نفت دارد.

ایران با همه محدودیتها و کمبودهای شدید اعتباری و تحریمهای بین المللی اکنون به میزان بیش از ١٠٠میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز خود از میدان گازی پارس جنوبی اضافه و به تبع آن به تولید ناخالص ملی به شکل چشم افسایی افزود که این موفقیت برای اقتصاد و کشور رشد فوق العاده و دستاوردی عظیم است، براساس برنامه ریزی صورت گرفته با به تولید رسیدن فازهای اولویت دوم میدان گازی پارس جنوبی در سه سال آینده، تولید گاز ایران از این میدان مشترک به بیش از ٨٠٠ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۴۸۴