دیدار سرکنسول‌های ایران در آستاراخان و باتومی با رئیس اتاق تهران

دیدار سرکنسول‌های ایران در آستاراخان و باتومی با رئیس اتاق تهران
بررسی توسعه تجارت منطقه‌ای در اتاق تهران لزوم هماهنگی داخلی برای حفظ بازار صادراتی
ظهر امروز سرکنسول‌های جدیدی معرفی شده از سوی وزارت خارجه که ماموریت خود را در به زودی در شهرهای آستاراخان روسیه و باتومی گرجستان آغاز خواهند کرد به دیدار رئیس اتاق تهران آمدند تا فرصت‌های تجاری منطقه‌ای را بررسی و برای توسعه مراودات تجاری کشور با مناطقی که مسئولیت دیپلماتیک آن را برعهده گرفته‌اند، تلاش کنند.به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در دیدار علی محمدی و حسین مشهدی با مسعود خوانساری راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل کالا، حوزه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، تجارت دوجانبه، تعرفه ورود و صدور کالا، ویزا و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این دیدار علی محمدی که تا آخر ماه جاری راهی بندر آستاراخان روسیه می‌شود و به عنوان سرکنسول ایران در آن منطقه فعالیت خواهد کرد به لزوم تقویت ناوگان حمل‌ونقل بین بندر آستاراخان و بنادر استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و از رئیس اتاق تهران خواست تا برندهای صاحب‌نام و معتبر ایرانی را به حضور در بازار روسیه و صدور کالا به این کشور ترغیب کند. محمدی گفت: «در فرآیند صدور کالا در حال حاضر هماهنگی مناسبی وجود ندارد و رقابت داخلی عرصه را بر صدور کالاهای با استاندارد لازم تنگ کرده است.» او افزود: «لازم است بازرگانان و صنعتگران در صادرات کالا به روسیه هم منافع ملی را در نظر بگیرند و هم این که تلاش کنند تا با رعایت استانداردهای لازم و ارسال کالای باکیفیت، روسیه را به عنوان بازاری درازمدت و همیشگی برای کالا و خدمات ایرانی حفظ کنند.»

سرکنسول ایران در آستاراخان روسیه هم‌چنین تاکید کرد نباید برای ظرفیت‌های صادراتی ایجاد شده مازاد تولید کرد چون باعث زیان صادرکنندگان خواهد شد. علی محمدی با بیان این که برخی اظهارنظرها ممکن است دست صادرکنندگان داخلی را برای خریداران خارجی رو کند از اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی خواست تا هماهنگی‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند.
حسین مشهدی نیز که تا چندی دیگر در بندر باتومی در ایالت آجاریا در گرجستان بر صندلی سرکنسولگری ایران خواهد نشست عنوان کرد که گرجستان در سه حوزه ساخت‌وساز به ویژه هتل‌سازی، مبلمان اداری و خانگی و احداث نیروگاه برق برای سرمایه‌گذاری مناسب است. مشهدی گفت: «گرجستان پذیرای گردشگران زیادی از مناطق مختلف دنیاست برای همین هتل‌سازی در این کشور زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. از طرفی چون رودهای پرآبی در این کشور به ویژه در ایالت آجاریا جریان دارند، می‌توان نیروگاه‌های آبی برای تولید برق احداث کرد و هم‌اکنون نیز برخی شرکت‌های هندی و نروژی وارد فعالیت در این حوزه شده‌اند.» با این حال او مشکل کنونی را مساله صدور روادید برای بازرگانان و گردشگران ایرانی خواند و گفت: «گرجستان برای گردشگران ایرانی روادید را لغو کرده بود و این مساله باعث می‌شد تا سالانه 400 هزار گردشگر ایرانی از گرجستان بازدید کنند. اکنون بعد از برقرار کردن روادید برای سفر به این کشور تعداد گردشگران کاهش یافته اما باز هم سال گذشته 120 هزار ایرانی از طریق استانبول به گرجستان سفر کرده‌اند.» سرکنسول ایران در شهر باتومی گرجستان اعلام کرد که به گفته سفیر این کشور در ایران قرار است به زودی تسهیلات خوبی برای صدور ویزا برای ایرانیان برقرار شود تا مشکل رفت‌وآمد ایرانی‌ها به گرجستان لغو شود.
پس از این سخنان مسعود خوانساری با تاکید بر آمادگی کامل اتاق تهران برای همکاری و معرفی شرکت‌های قدرتمند و صاحب‌نام که حاضر باشند در این مناطق فعالیت اقتصادی انجام دهند از سرکنسول‌های ایران در آستاراخان و باتومی خواست تا کمی بعد از استقرار در پست خود زمینه‌های مختلف برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایرانی را بررسی کنند تا اتاق تهران نیز برپایه این بررسی‌ها، بتواند فعالان اقتصادی را ترغیب به حضور در این مناطق بکند. رئیس اتاق تهران با تایید سخن سرکنسول‌های ایران در آستارا و باتومی مبنی بر لزوم هماهنگی بیشتر در داخل برای حفظ کیفیت محصولات صادراتی و نگه داشتن بازار گفت: «در مورد تقویت حمل‌ونقل بین این ایران و این مناطق باید با وزارت راه و شهرسازی صحبت‌هایی داشته باشیم و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم تا بتوانیم ورود و صدور کالا به این مناطق را تسهیل کنیم.»

خوانساری با اشاره به حوزه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری که از سوی سرکنسول ایران در باتومی اعلام شد، عنوان کرد که در این سه حوزه شرکت‌های اقتصادی خوبی در اتاق تهران حضور دارند و توانایی‌های زیادی دارند که به محض مناسب بودن بستر فعالیت می‌توانند کار کنند. او گفت: «شرکت‌های ایرانی در حوزه ساخت‌وساز و احداث نیروگاه سابقه بسیار خوب و قوی دارند و هم‌اکنون در کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند. اگر فضا برای سرمایه‌گذاری و کار مناسب باشد حتماً در باتومی گرجستان نیز حضور خواهند یافت.» 

رئیس اتاق تهران هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که مساله ویزا هر چه زودتر حل شود تا فعالان اقتصادی ایرانی که هم‌اکنون در گرجستان فعال هستند برای رفت‌وآمد دچار مشکل نباشند. در این دیدار سیده‌فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق تهران و محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این دیدار حاضر بودند و در مورد توسعه روابط ایران را دو منطقه یاد شده نظرات خود را بیان کردند.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۴۰
تعداد بازدید : ۸۲۷