تکمیل فاز ۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی طی ۹ سال

تکمیل فاز ۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی طی ۹ سال
طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی بعد از گذشت حدود ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی، طبق برنامه باید تا دو ماه دیگر تکمیل شود.
 بر اساس برنامه زمان‌بندی توسعه فاز 15 و 16 پارس‌جنوبی، پالایشگاه این طرح باید تا مردادماه امسال به طور کامل تکمیل شود. البته مجری فاز 15و16 پارس جنوبی اعلام کرده است که پیشرفت پالایشگاه این دو فاز به 98 درصد رسیده است و تا پایان خرداد ماه سال جاری کل پالایشگاه در مدار تولید قرار گیرد؛ یعنی یک‌ماه زودتر از آنچه در برنامه آمده است.

به گفته رضا فروزش از فروردین ماه امسال دریافت گاز از سکوی فازهای 6 تا 8 پارس‌جنوبی به تدریج کاهش و هم اکنون به صفر رسیده است و به موازات آن حجم گاز برداشت شده از سکوهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی در حال افزایش است.

به گزارش تسنیم، قرارداد توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی تیرماه 1385 میان شرکت ملی نفت ایران و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) - پیمانکار بخش خشکی- و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران -پیمانکار بخش دریایی- امضا شد اما از سال 1389 به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه صنعت نفت کشور شرکت "آریا نفت شهاب" جایگزین قرارگاه شد.

ساخت سکوها و سازه‌های فوقانی این دوفاز توسط دو شرکت ایزوایکو و صف و با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام می‌شود و ساخت لوله‌های دریایی بر عهده‌ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است. همچنین حفاری 24 حلقه چاه‌ این دو فاز توسط شرکت حفاری دانا کیش در حال انجام است.

هدف‌ از طرح توسعه فاز 15و 16 پارس جنوبی با دو سکو و‌ 24 حلقه‌ چاه‌، تولید روزانه 50میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال.پی.جی) و یک میلیون تن اتان است.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۷:۴۸
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۱۹