با اجرای پروژه های مطالعاتی، فرآورده های نفتی مطابق با استانداردجهانی یورو 4 و5 در کشور تولید خواهد شد

پروژه های شرکت ملی مهندسی وساختمان نفت ایران با بهره گیری از فناوری های نوین ، افزایش بازدهی و بهره وری تولید در پالایشگاه های موجود، تولید فرآورده‌های با کیفیت مطابق با استاندارد جهانی یورو 4و5 تا سال 1390 به مرحله اجرا می رسد
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اعلام کرد : برنامه زمانبندی اجرای پروژه پالایشگاه آبادان به مدت 48 ماه پیش بینی شده است که با شروع عملیات اجرایی این پروژه میزان ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به حدود 36 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.
به گزارش وب سایت وزارت نفت،  مهندس توفیق آذرمگین، مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در سومین جلسه نشست تخصصی ـ خبری مدیران ارشد صنعت نفت به خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها گفت: در حال حاضر شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران حدود 34 پروژه اجرائی و مطالعاتی در بخش ساخت و توسعه صنایع پایین دستی در سطح کشور با سرمایه گذاری  حدود 10 هزار میلیارد تومان در دست اجرا دارد که سالانه برای اجرا و تکمیل این پروژه ها حدود دوهزار و پانصد تا سه  هزار میلیارد تومان اعتبار جذب می کند.
مهندس توفیق آذرمگین افزود: طرح های پالایشگاهی به طور کلی با هدف افزایش تولید فرآورده های با ارزش نظیر بنزین و نفت گاز ، تولید و ارتقای کیفیت محصولات متناسب با استانداردهای روز دنیا در دو        سر فصل " طرح های توسعه و بهینه سازی پالایشگاه های موجود " و " طرح های احداث پالایشگاه های جدید "  اجرا  می شوند.
وی با اشاره به طرح های توسعه و بهینه سازی پالایشگاه ها خاطر نشان کرد: این طرح ها شامل طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند ، طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندر عباس ، طرح توسعه فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان ، بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده در پالایشگاه تهران ، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به عنوان طرح های اولویت دار در حال اجرا محسوب می شوند.
آخرین وضعیت پروژه های در دست اجرا
مهندس آذرمگین از آغاز راه اندازی خط لوله انتقال فرآورده های نفتی ری- قوچک تا پاییز امسال خبر داد و گفت: همچنین برای اجرای پروژه ساخت خط لوله انتقال فرآورده های نفتی ری- کن به وجود حدود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده که با مرتفع شدن برخی از مشکلات عملیات  اجرایی ، این پروژه نیز به زودی آغاز می شود.
 وی همچنین  با اشاره به آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه جدید شهریارـ تبریز یادآور شد: مطالعات مقدماتی اجرای این پالایشگاه نفت انجام شده و مذاکرات با سازمان محیط زیست تا  نهایی کردن توافقات  ادامه خواهد داشت .
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در زمینه  احداث پروژه خطوط لوله در کشور اظهار داشت: هم اکنون پروژه 2 هزار کیلومتری خط لوله انتقال فرآورده و پروژه 650کیلومتری خط لوله انتقال  نفت خام  در حال اجراست که با احداث و راه اندازی این خطوط ، ظرفیت انتقال فرآورده حدود 120 میلیون لیتر ، همچنین ظرفیت انتقال نفت خام حدود 550 هزار بشکه در روز خواهد بود.
آذرمگین به تکمیل مطالعات مهندسی خط لوله نکا- جاسک اشاره کرد و افزود: تاکنون مجوزهای ساخت این خط لوله انتقال نفت خام از دستگاههای مختلف دریافت شده و کل پروژه در قالب یک بسته طراحی برای تعیین تکلیف نهایی به شرکت ملی نفت ایران ارسال شده است.
 وی درباره پروژه ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر گفت: هم اکنون  این پروژه در دو بخش خشکی و دریا  در حال اجراست که پیمانکار آن در بخش دریا قرارگاه خاتم الانبیا و در بخش خشکی شرکت ماشین سازی اراک و مشاور آن شرکت نارگان است.
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به اینکه بر اساس برنامه زمان بندی عملیات توسعه بخش دریایی تا خرداد ماه سال آینده در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت ،  افزود: تاکنون عملیات نوسازی و بازسازی پنج پست اسکله در بندر نفتی ماهشهر نیز به پایان رسیده و علاوه بر آن ساخت و نوسازی پنج مخزن ذخیره سازی هم از دیگر اهداف طرح توسعه این بندرصادراتی بوده که در شرایط فعلی عملیات ساخت آن ادامه دارد.
 وی همچنین اضافه کرد:  اجرای پروژه ساخت خطوط لوله ماهشهر- آبادان، خط لوله انتقال فرآورده های نفتی آبادان ـ تهران، نفت خام سبزآب ـ تهران، خط لوله نائین ـ کاشان ـ ری، خط لوله ری ـ کن و ری ـ قوچک، خط لوله تبریز ـ میاندوآب و ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر  از دیگر پروژه های اولویت دار  این شرکت به حساب می آیند.
اهداف متعالی پروژه ها
به گفته مهندس آذرمگین، هدف از اجرای این طرح ها افزایش تولید بنزین و نفت گاز , کاهش تولید نفت کوره، ارتقای کیفیت محصولات متناسب با استانداردهای پیشرفته اروپا، حذف آلاینده های زیست محیطی ، بهره گیری از فناوری های نوین در مجموعه دستگاه ها و تاسیسات پالایشگاه و بالاخره افزایش بازدهی و بهره وری تولید در پالایشگاه های موجود است .
 این مقام مسئول  با اعلام  این که 40 شرکت پیمانکار داخلی و خارجی برای اجرای پروژه های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران فعالیت می کنند، اظهار داشت : از این تعداد 38 شرکت پیمانکار داخلی و دو شرکت خارجی هستند و  علاوه بر آن از خدمات مشاوره ای 50 شرکت نیز استفاده  می شود.
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در مسیر اجرایی کردن طرح‌ها و پروژه‌هایی که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت متولی اجرایی کردن  آن هاست ، تاکید کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی در تعامل با صعنت گران بر اساس ضوابط تعیین شده از جمله تعهدات  این شرکت محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: امیدواریم بر اساس برنامه ابلاغی دولت تا پایان سال 1390 بتوانیم فرآورده‌های با کیفیت مطابق با استاندارد جهانی یورو 4و5 تولید و به بازار عرضه کنیم و با تکمیل و اجرای این پروژه ها میزان گوگرد موجود در گازوئیل و نفت سفید را به کمتر از 40 پی پی ام کاهش  دهیم.
  مهندس آذرمگین در پایان  با اشاره به میزان پیشرفت پروژه های پالایشگاهی در دست اجرا  گفت: میزان پیشرفت پالایشگاه شازند 84 درصد، پالایشگاه بندر عباس 50درصد، پالایشگاه تهران 82درصد، پالایشگاه اصفهان 16در صد بوده  است .
۴ آبان ۱۳۸۹ ۱۶:۲۳
وزارت نفت |
تعداد بازدید : ۱,۷۵۷