ایران انحصار آمریکا در تولید یک فرآورده استراتژیک نفتی را شکست

ایران انحصار آمریکا در تولید یک فرآورده استراتژیک نفتی را شکست
یک فعال صنعت نفت با اعلام خودکفایی ایران در تولید یک فرآورده استراتژیک نفتی، گفت: پیش از این تنها آمریکا این محصول نفتی را تولید می کرد که با دستیابی به دانش فنی، ایران نیز به جمع تولیدکنندگان این محصول پیوست.
سیدصمد هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: انحصار یک روغن استراتژیک که در صنایع خاص از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، حفاری و نیروگاه ها کاربرد دارد، توسط متخصصان داخلی شکسته شد.

وی افزود: پیش از این تنها آمریکا این محصول نفتی را تولید می کرد که با دستیابی به دانش فنی، ایران نیز به جمع تولیدکنندگان این محصول پیوست.

مدیر گروه صنعتی- بازرگانی ام.آر.تی با بیان آنکه قیمت تولید این روغن استراتژیک در داخل کشور معادل یک پنجم مشابه خارجی است، گفت: این محصول، میزان مصرف روغن های صنعتی را تا 80 درصد کاهش می دهد به طوری که می تواند نقش زیادی در کاهش هزینه های تولید و انرژی داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای تولید این روغن استراتژیک که در ماشین آلات دوار و گیربکس های تاسیسات نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع خاص کاربرد دارد، تنها پنج درصد مواد اولیه آن از خارج وارد و سایر مواد تشکیل دهنده توسط منابع داخلی تامین می شود.

این فعال صنعت نفت با بیان اینکه امکان تولید سالانه 20 میلیون لیتر از این نوع روغن صنعتی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: براساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است این محصول علاوه بر تامین نیاز داخلی، از سال آینده به سایر کشورها از جمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز صادر شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: این محصول که در حال حاضر مراحل اخذ گواهینامه های تاییدیه از مراکز معتبر اروپایی و آسیایی را طی می کند، قرار است در روزهای آینده در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت در تهران رونمایی شود.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۱۰
ایرنا |
تعداد بازدید : ۵۷۰