کاهش سرمایه‌گذاری‌های شرکتهای نفتی ادامه خواهد یافت

کاهش سرمایه‌گذاری‌های شرکتهای نفتی ادامه خواهد یافت
شرکت‌های نفتی به دلیل مواجهه با دوران طولانی‌تر کاهش قیمت‌های نفت ممکن است مجبور شوند سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه‌ اکتشاف و تولید نفت و گاز را بیشتر کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، انتظار می‌رود صنعت نفت و گاز در سه ماهه اول امسال زمانی‌که قیمت نفت برنت به طور متوسط 55 دلار در هر بشکه یعنی نصف قیمت‌های یکسال قبل بود، دوره دیگری از کاهش درآمد‌ها را تجربه کند.

شرکت‌های نفتی اکسون موبیل، رویال داچ شل، بریتیش پترولیوم و توتال فرانسه در حال حاضر با کاهش 10 الی 15 درصدی سرمایه‌گذاری خود در سال 2015، تاخیر و لغو پروژه‌ها و کاهش هزینه‌های عملیاتی به کاهش قیمت نفت واکنش نشان داده‌اند.

به رغم این تصور میان برخی فعالان صنعت نفت مبنی بر اینکه پس از کاهش تولید نفت شیل آمریکا، قیمتها احتمالا به پایین‌ترین سطح سال 2015 رسیده، ممکن است کاهش بیشتری احتیاج باشد.

اکسون موبیل بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان سرمایه‌گذاری خود در سال 2015 را با 12 درصد کاهش به 34 میلیارد دلار رسانده است.

رکس تیلرسون مدیرعامل اکسون موبیل در یک کنفرانس انرژی گفت: ما در کل سال بررسی خواهیم کرد که آیا در این سطح بمانیم یا خیر. ما بازدهی هزینه بالایی را مشاهده می‌کنیم.

تحلیلگران می‌گویند، شرکت‌های بریتیش پترولیوم، شورون و توتال در حال بهره‌برداری از این دوره و ارتقای بازدهی بلندمدت خود هستند. برخی از شرکتها اکنون شرایط کنونی را یک تهدید نمی‌بینند بلکه بهترین فرصت برای احیای شرایط اقتصادی پروژه‌ها می‌دانند.

تحلیلگران افزودند، در نتیجه ما فکر می‌کنیم که کاهش سرمایه در سال جاری احتمالا یک شروع خواهد بود. صرفه‌جویی‌های اعلام شده در ماه‌های اخیر در حال حاضر در حال ارتقای تراز‌نامه‌ها هستند.

به گفته تحلیلگران، شرکت‌های نفتی امروزه به متوسط قیمت 78 دلار در هر بشکه نفت برای پوشش سرمایه‌گذاری‌ها و پرداخت سود سهام احتیاج دارند که نسبت به قیمت 90 دلاری در اوایل سال 2015 کمتر است.

انتظار نمی‌رود شرکت‌های نفتی تا سال 2017 پرداخت سود سهام را از طریق جریان نقدینگی پوشش دهند.

پیش‌بینی می‌شود این هفت شرکت بین‌المللی یک کاهش سالانه 57 درصدی را در درآمد خود گزارش دهند، در حالیکه انتظار می‌رود درآمد‌ها به ازای هر سهم حدود 27 درصد کاهش پیدا کند.

به رغم کاهش محتمل درآمد‌هاریال تحلیلگران انتظار دارند بیشتر شرکت‌های نفتی احتمالا پرداخت سود سهام را پس از افزایش وامهای خود به 31 میلیارد دلار در اوایل سال 2015 حفظ کنند.

شرکت اِنی تنها شرکتی است که پرداخت سود سهام را کاهش داده است. بریتیش پترولیوم، توتال و شل متعهد شدند که پرداخت‌های سالانه سود سهام را ادامه دهند.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۵۰۱