همکاری انرژی تهران-آنکارا محرک اقتصاد دو کشور

همکاری انرژی تهران-آنکارا محرک اقتصاد دو کشور
سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد که همکاریهای تهران و آنکارا در بخش انرژی محرک اقتصادهای دو کشور خواهد بود.

علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در ترکیه در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری دیلی صباح گفت: همکاری انرژی میان ترکیه و ایران " موتوری است که اقتصاد هر دو کشور را فعال می کند، بنابر این لازم است که هر دو کشور یک طرح و برنامه مشترک برای استفاده از منابع انرژیشان داشته باشند.

وی بر پتانسیل ایران و ترکیه در بازار تجارت انرژی تاکید کرد و آن را فرصتی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی و دوجانبه هر دو کشور خواند.

این مقام ارشد با بیان این که که ترکیه و ایران در حال بهبود و توسعه همکاریهای خود در بخش انرژی هستند، گفت: با این حال لازم است که ما بررسیهای بازاری بیشتری داشته باشیم و زیرساختهای خود را توسعه دهیم تا بتوانیم گاز را به ترکیه صادر و از مسیر این کشور آن را ترانزیت کنیم.

وی افزود: پس از تحقق بخشیدن این برنامه ها ما شاهد صادرات و ترانزیت گاز و افزایش حجم صادرات خواهیم بود.

بیکدلی همچنین درباره اختلاف ایران و ترکیه درباره قیمت گاز گفت: ترکیه به خرید گاز از ایران در مقایسه با دیگر عرضه کنندگان بزرگ گازی (روسیه و آذربایجان) ادامه می دهد و ایران نیز ٩٥ درصد از کل گاز صادراتیی خود را به ترکیه می فروشد.

بنا بر آمارهای غیررسمی، ترکیه برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز از ایران ٤٩٠ دلار، از روسیه ٤٢٥ دلار و از آذربایجان ٣٣٥ دلار به این کشورها می پردازد.

سفیر ایران در ترکیه گفت: به منظور ارائه پیشنهاد درباره تخفیف گازی، ما دو انتخاب داریم، یکی از این انتخابها، مذاکره و دیگری رجوع به دادگاه است که ترکیه راه دوم را انتخاب کرده است و بنابراین ما منتظر تصمیم نهایی در این باره در ماه مه خواهیم ماند، اما کار ما پس از آن آغاز می شود.

وی افزود: بدیهی است که ما خواهان صادرات گاز بیشتر به ترکیه هستیم و ترکیه نیز خواهان خرید گاز بیشتر از ایران است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ٦ ماه آوریل گذشته در سفر یک روزه خود به تهران با همتای ایرانی اش، حسن روحانی دیدار کرد.

اردوغان بر تداوم همکاریهای کشورش با ایران در بخش انرژی تاکید کرد، اما گفت که ترکیه انتظار قیمتهای پایین تری از ایران دارد.

پس از این دیدار، ایران پیشنهاد دوبرابر کردن صادرات گاز با تخفیف گازی را مطرح کرد، اما ترکیه این پیشنهاد را رد کرد و آن را غیرقابل قبول خواند.

بیکدلی اعلام کرد: هم اکنون زمان آن است که ترکیه و ایران درباره یک قیمت جدید خرید و فروش گاز مذاکره کنند.

وی بر این باور است که پس از رای دادگاه، این گفتگوها بسیار مشتاقانه ادامه خواهد داشت و رجوع به دادگاه نشان دهنده احتلاف میان ترکیه و ایران آن طور که در رسانه ها منعکس می شود، نیست.

این مقام ارشد گفت که این راهی برای دفاع از حقوق ترکیه برای دستیابی به یک قیمت عادلانه گاز است.

وی درباره خبرها و ادعاهای مبنی بر امکان مشارکت ایران در طرح ساخت خط لوله گازی آذربایجان-ترکیه (ترنس آناتولین یا تاناپ) اظهارنظر نکرد.

بیکدلی گفت: من اطلاعاتی در این باره ندارم، اما تا جایی که می دانم هیچ اقدام رسمی در این باره وجود ندارد.

 سفیر ایران در ترکیه چند روز پیش نیز گفته بود که در صورت لغو تحریمها علیه ایران، ما می توانیم شانس سرمایه گذاری ٣٠ میلیارد دلاری در بخش انرژی را به شرکتهای بخش انرژی دهیم.

وی اعلام کرده بود که ذخایر بزرگ گازی ایران می تواند از مسیر ترکیه به اروپا ترانزیت شود.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز را واقع در بخش آذری دریای خزر به اروپا ترانزایت کند.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۵۱۰