تصمیم سازی برای سوآپ گاز و ال پی جی در کنار نفت خام

تصمیم سازی برای سوآپ گاز و ال پی جی در کنار نفت خام
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این که با لغو تحریمهای بین المللی کشور نباید روی سوآپ نفت خام متمرکز شد، گفت: باید از امروزه در فکر تصمیم سازی برای سوآپ گاز و ال پی جی نیز باشیم.

حمید حسینی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که دولت در سالهای گذشته در حوزه سوآپ نفت خام همواره سیاست گذار و ایجاد کننده زیرساختها بوده است، گفت: بخش خصوصی ایرانی به دلیل نداشتن شرایط کافی در گذشته توانایی سوآپ نفت خام را نداشت، از این رو بخش خصوصی خارجی این کار را برعهده داشت.

وی با یادآوری این که پیش از تصمیم غیر منطقی و غیر معقولانه قطع سوآپ نفت خام بخش خصوصی کشور تا حدودی توانایی لازم برای همکاری با شرکت نیکو و فعالیت در حوزه سوآپ را پیدا کرده بود، گفت: در صورت باز شدن فضای بین المللی و رفع تحریمها بخش خصوصی داخلی توانایی لازم برای فعالان در حوزه سوآپ، ترانزیت و صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی را دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشی گفت: در یک دهه گذشته بخش خصوصی با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تجربه سوآپ فرآورده های نفتی را داشته است.

حسینی با اشاره به سرمایه گذاری ٦٠٠ میلیون دلاری کشور در زمینه سوآپ و استفاده از نفت کشورهای حوزه خزر، گفت: برخی پالایشگاه های نفت خام ما بر اساس نفت سبک کشورهای حاشیه دریای خزر طراحی و ساخته شده اند و تغیییر سیستم این پالایشگاه تاکنون برای کشور آسیبهای زیادی را به همراه داشته است.

وی با بیان این که انتقال نفت خام از جنوب کشور به پالایشگاههای شمال کشور یکی دیگر از هزینه ها و ضررهای حاصل از قطع سوآپ نفت خام به شمار می آید، گفت: ادامه سوآپ نفت خام می توانست روابط سیاسی و امنیتی با کشورهای حاشیه دریای خزر را حفظ کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: سوآپ نفت خام آسیای میانه و حوزه دریای خزر می توانست در شکسته شدن تحریمهای بین المللی در حوزه فروش نفت خام تاثیر زیادی داشته باشد.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۵۱۰